Wednesday, January 16, 2013

Listen. Saya bodoh merancang.

Listen. Saya nak menulis.
Dan bila saya menulis, anda harus baca!

...............................

Perancangan.

I am bad in planning. Apa yang dirancang biasanya tak akan berjalan seperti apa yang diharapkan.
Dua tahun lepas, I made up my mind that I would be an architect. Itu cita-cita yang diputuskan dari zaman tingkatan empat. But then, bila dah lalui satu semester dengan gelaran pelajar jurusan architecture, saya mengalah. Tak sanggup. Tak sesuai dengan jiwa. Baru nak tersedar, dan baru nak menyesal.



Tapi Allah bukakan jalan. Nasib baik. Apply untuk tukar course, dan diterima. Itu pun nasib baik. 
Dah tukar course, maka perancangan juga harus diolah semula. Hala tuju harus diubah. Matlamat perlu ditetapkan balik.

Bila dah bergelumang dengan course baru, lain pulak masalahnya. Bukak facebook tengok gambar mereka-mereka di luar negara, terus terbit rasa cemburu tak sudah. Membaca status mereka tentang exam medical segala bagai, rasa nak menjerit sepuas hati. Dengki tahap bini keempat!

Tak cukup lagi, ditekan dengan harapan orang tua, nak merasa ada anaknya yang jadi doktor. Pernah umi cakap umi nak jugak paksa saya ambil medic. Saya senyap. Tak membantah.



Jujurnya seyh, menjadi doktor bukanlah impian saya. Bagilah intan berlian, emas permata, lembu bunting, kucing Parsi, anjing  gonggong tulang, sirip ikan yu sekalipun, I would say no. Takut darah. Tak sanggup nak gergaji perut orang. Eheh.

So I promise myself, kalau tak dapat bagi umi lihat anak dia jadi doktor, jadi dentist pun cukuplah. At least berurusan dengan manusia dalam urusan gigi-gigi jer. Paling penting ada juga gelaran doktor di pangkal nama. Dan bila di recall balik, dentist jugak pilihan saya dahulu kala selepas architecture. Ya, dulu jugak ia cita-cita saya. Deyy, berapa banyak cita-cita daa..



Listen.

Saya memasakkan janji. Membina perancangan. Habis foundation akan cuba apply pergi luar negara. Semangat makin membara bila mendengar ramai jugak senior yang langsung fly ke Mesir untuk buat Medical, Pharmacy and Dentistry kat sana. Saya positif, itu akan jadi jalan saya. Waktu tu memang dah tak nampak UIA. Hati berbunga-bunga dengan angan sendiri. Tapi saya tahu, itu hanya angan, jauh dari kepastian.

Perancangan dan impian itu dibina bersama seorang sahabat. Beriya bona dia mengajak untuk ke Mesir, ambil Dentistry sama-sama. Tapi saya tetap menjawab tak pasti. Sebab tahu keadaan keluarga. Impian itu disimpan sendiri. Teragak-agak nak beritahu umi mahupun abah.

Listen.

Satu hari, hal itu disampaikan jugak. Melalui adik. Dengan kiasan. Tapi jawapan yang diterima tak membahagiakan. Umi cakap kalau nak ke luar negara, ada biasiswa, silakan. Tapi kalau nak harapkan tanggungan sendiri mustahil. Kritikal.

Ya lah, nak ke Mesir lepas habis foundation hanya ada satu jalan. Melalui agensi swasta. Nak rebut peluang pergi pakai KPT memang taklah. Dan bila melalui agensi swasta, duit mesti banyak. Ada kawan terpaksa menggadaikan tanah untuk cari duit. Kalau family kaya memang syok habis lah.

Nak mengharapkan biasiswa JPA atau MARA boleh, tapi kena habiskan satu semester dulu di sana. Sebab nak apply biasiswa dorang kena ada result pengajian untuk satu semester. Kalau mumtaz, jayyid jiddan bolehlah lepas. Kalau setakat maqbul? Mimpi ajelah.

Dan nak tanggung sekurangnya satu semester sendiri, itu pun dah semput. Cukup-cukup nafas je. Maka terkuburlah sekali lagi impian dan angan-angan. Perancangan dibubarkan. Bubbai doktor gigi. :'(

Listen.
Kucing pun ada masalah. Ikan jerung pun ada masalah.

Saya ada masalah.

Perancangan perlu ditukar lagi. Dan sepanjang masa sehingga ke hari ini, hati saya kembali semula ke UIA. Bila kawan terus menerus ajak pergi Mesir saya cakap, "Aku dah jatuh cinta kat UIA."

Mungkin ini jalannya. Allah mahu saya terus di sini. Kalau dulu satu sebab saya beriya ingin ke Mesir adalah untuk melarikan diri. Lari dari semua orang yang saya kenal. Tak tahu kenapa, tapi benar-benar mahu melarikan diri. Saya nak bina diri saya yang baru. Itu fikiran saya. waktu itu.

Now, rasa itu masih ada. Tak boleh nak dibuang. Tapi tak apa, no worries. Kampus Kuantan itu besar. Possibility tak nak terserempak dengan orang yang dikenali tu amat cerah, an? Positif.

Listen. Listen. Listen.

Setakat ini, itulah perancangan saya. Ke Kuantan. Majoring in Opto. InsyaAllah.



Itupun kalau dapat. Kalau tak dapat, mengiau ajelah. :))
Kalau tak dapat, itulah yang terbaik. Opto katanya yang paling diidamkan budak-budak Allied Health Science UIA. So competition pun besar. Kuota pulak tak banyak.

ALLAH pasti akan bagi yang terbaik. Dan percayalah, perancanganNya juga yang terbaik. Sudah tercatat Allah tak mahu saya ambil architecture. Maka berjuanglah sekuat mana pun saya untuk architecture, saya akan kembali menurut kehendakNya. ^^

apapun hingga sekarang, sisa seni masih sebati. bermusafir lah ke mana pun, mata ni mesti ralit menatap reka bentuk rumah-rumah tepi jalan.

Listen. Let me speak.
Kucing walaupun banyak masalah, tetap ia binatang yang jinak. Erk.

Kita walaupun bijak dalam merancang, tetap tak akan dapat melawan ketentuan Dia Yang Maha Bijak.

Dan dalam menulis perancangan, saya jadi terfikir...
Perancangan akhirat sudah lunaskah??  =.="

Jangan dikejar dunia, hingga mengabaikan akhirat.
Merancanglah untuk jadi yang lebih baik dari hari semalam.
Sem penentuan, here we come. Dengan harapan yang tinggi. InsyaAllah.

Fuhh berjaya jugak update isu Listen! (lap peluh)

catatan,
mahasiswa peduli.



7 comments:

Lukhman Taib said...

selamat datang ke kuantan
(cakap awal2)

ibrahsalami said...

(^^)Y

terima kasih, senior.

Lukhman Taib said...

senior la bagai
padahal umuq tak tau lagi
kot2 sama
=.=

ibrahsalami said...

eh ha'a rasanya same.tau-tau je.

tapi takpelah senioriti dari segi awal masuk UIA. ^^

Lukhman Taib said...

DQ kan? no batch cfs?
Masuk UIA Kuantan nanti bila?

ibrahsalami said...

ha'a DQ , cane tau?
cfs batch 11. masuk sana insyaAllah bulan 9 nnti, ada satu sem lagi kat cfs.

Lukhman Taib said...

tengok link2 kat sebelah ni dah tau
cuma xtau batch mana.