Saturday, May 28, 2011

Kisah Tudung Labuh


Bismillahirrahmanirrahim..
Diri memohon untuk terus menulis.Addicted? Not really i guess.
Kelmarin,mata tertatap pada satu link yang dikongsi oleh seorang akak senior di laman Facebook.
Kisah di sebalik tudung labuh.Tiba-tiba mengingatkan saya pada pengalaman diri sendiri.Pengalaman pertama seat sebelah dalam bas bertemankan seorang lelaki.Menggerunkan? Tak lah sangat,cuma mencuakkan. =)
Waktu tu saya dan dua orang teman dalam perjalanan pulang ke markas perjuangan di Kuala Kubu Bharu. Stesen pertama dari Kota Bharu,hati dah riang gembira sebab seat sebelah tiada berpenghuni.
Tapi ku sangka selesa sampai ke sudah rupanya pemusnah kebahagiaan datang bertamu.All of a sudden,setibanya di stesen Tanah Merah duduklah seorang lelaki di sebelah.Hatiku remuk,tapi wajahku tetap cool.
Dua sahabat di depan yang baru naik dari stesen yang sama tersengih-tersengih dan kerisauan.Mungkin dalam benak mereka, 'Will she be okay?' Saya hanya mampu membalas senyum dan mengangguk tanda OK yang dibuat-buat.
Tiba-tiba handset berbunyi tanda mesej masuk, '' Ok dok?muat ko nak duduk?'' Sahabat di depan bertanya.
''Ok je,takde la besar sangat orangnya.Muat ehh.'' saya membalas sambil menahan gelak.Kerisauan sahabat sekurangnya menghilangkan rasa cuak.
Lalu perjalanan bermula.Masing-masing senyap,dan saya hanya mampu melemparkan pandangan ke luar tingkap.Nasib la baik pilih seat sebelah tingkap,ada la juga benda yang nak dipandang.
Sampai di Jeli,stesen terakhir,dia di sebelah mengeluarkan suara. 
''Nak tanya,lepas ni ada lagi ke stesen-stesen lain?''
Saya kurang mengerti tujuan soalan sebegitu diajukan,tapi nak tak nak,jawab je lah.
''Tak tau la,saya pun baru first time naik bas,'' yehh,thats my answer.Dalam hati,'Mamat ni saja je ke nak cari modal berbual?' such a suu'uzhon...
''Ow ye ke.Takde,saya ingat kalau dah tak ada stesen lain lepas ni,saya nak duduk je kat seat belakang yang kosong tu.Bukan apa,takut awak tak selesa je duduk sebelah saya.''
Ku telan air liur.
Dalam hati,'Memahaminya mamat ni.' 
Masa tu nak je dijawab,''Ha,saya confirm dah takde stesen seterusnya!''
Tapi tak terkeluar suaranya,mungkin kerana rasa bersalah yang tiba-tiba muncul dalam hati.Saya hanya tersenyum,tak berani nak menghalau mahupun menghalang.
Lalu sejurus selepas itu,macam-macam soalan yang dia soalkan.Tak kurang juga bercerita serba sedikit tentang dirinya.
''Nak ke mana sebenarnya ni?''
"Belajar kat mana?''
''Kat sana belajar apa?''
"Tinggal kat asrama ke kat sana?''
Satu soalan berbalas sepatah jawapan.Hingga akhirnya dia senyap.Senyap punya senyap,dia lantas berdiri dan mengangkut beg galasnya,nak berpindah ke belakang.
Saya kaget.'Aiyokk,apa aku dah buat?Kesiannya dia,tak kan nak halang kot.'  Hati bermonolog.
Tanda hormat,saya beranikan diri memandang.Dia pun membalas pandang dan siap menghadiahkan seukir senyuman. Hampir cair hatiku.(acah je ni)
Dan saya pun tak ingat sama ada saya balas ke tak senyumannya tu.Rasa bersalah,tapi tetap tak boleh nak buat apa-apa. 
Terasa ingin memohon maaf dan berterima kasih atas keprihatinannya.Dan moga dia memahami bahawa insan seperti saya tak akan berani untuk memberikan layanan yang sama kepada lelaki ajnabi sebagaimana kami melayan  rakan-rakan perempuan kami. Bukan kerana masalah darjat mahupun gender,tapi kerana antara kita sesama bukan muhrim masih ada batas yang perlu dijaga.Dan ini bukan masalah thiqah contract ataupun plastik-plastik.Huhu..
Terima kasih kerana beralih tempat. =)
Tak kurang juga pengalaman yang dilalui ketika merayau bersama sahabat-sahabat yang layak digelar 'kaki jalan' di sekitar NSK Rawang dan Masjid India sejurus selepas habis paper ulangan di Jumaat terakhir.
Pernah dua orang mak cik penjual wafer di NSK memuji kami yang berpakaian sebegitu,bertudung labuh dan berjubah.Dia berborak mesra dengan kami dan menyatakan hasratnya yang teringin melihat anaknya berpakaian dan berimej seperti kami.
Dan tak lupa soalan akhir yang diajukannya,
"Dah ada boyfriend ke belum?'' Opssy,soalan maut.Kami hanya tersengih dan menggeleng serta menidakkan.'To have a boyfriend,it is not one of our principe',seakan hati bermonolog sendiri.
''Bagus lah,janganlah bermain dengan cinta ni.Belajar dulu.''
''Emm,betul tu mak cik.Tunggu je,kalau ada jodoh,ada la yang datang.'' Itu jawapan kami.(sambil tersenyum gatal)
Dan di Masjid India tak kurang hebatnya pengalaman yang ditimba.Salah satunya,menjadi mangsa sasaran anak-anak peminta sedekah. Uwaah,takut bangat,siap dikejar dan ditarik-tarik tangan supaya dihulurkan sedikit wang (baik sangat ke muka akak ni dik??). Kasihan melihat mereka yang saya pasti menjadi mangsa sindiket haram.
Jalan punya jalan di Masjid India,mencari jubah dan tudung,kami ditemukan dengan seorang pak cik.Tujuannya hanya menjenguk-jenguk kedainya mencari tudung yang dihajatkan.Tapi tak ada,lalu kami berlalu pergi.Sayup-sayup dari belakang terdengarlah suara dia menegur sahabat-sahabat di belakang,
'' Kan cantik pakai tudung labuh.Comel je tengok..'' 
Tak kurang juga satu lagi ayat klise sewaktu seorang sahabat terjatuhkan sepasang selipar di sebuah gerai tepi jalan.
Setelah berlalu dari gerai tersebut,saya di belakang terdengar kata-kata seorang brother,
'' Sejuk je mata tengok..'' 
Memang klise.Tapi entah kenapa memberikan kesan yang mendalam pada diri.Mungkin kerana diri sendiri pun masih belum istiqamah untuk mengenakan tudung labuh sepenuh masa.(means that we are wearing tudung bidang 60 in certain times).
Tapi memang benar,bertudung labuh seakan menjadi hijab antara kita dengan lelaki asing,lagi-lagi yang suka mencari kesempatan.Seakan ia menjadi pelindung kepada apa-apa perbuatan jahat yang tak diingini.InsyaAllah....
“Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka." Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.” (Surah al-Ahzab [033], ayat 59)
~sekadar perkongsian.Apa yang penting,bertudung biarlah sempurna.Jangan menjadi seperti wanita yang disebutkan Rasulullah dalam hadisnya,berpakaian tetapi bertelanjang.
Daripada Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Ada dua macam penghuni neraka yang kedua-duanya belum kelihatan olehku. Pertama, kaum yang memiliki cambuk seperti ekor sapi yang digunakan untuk memukul orang lain. Kedua, wanita yang berpakaian tetapi sama seperti telanjang (kerana pakaiannya tidak menutup aurat, nipis dan mendedahkan bahagian yang tidak sepatutnya dilihat bukan muhrim) dan wanita yang mudah dirayu dan juga suka merayu. Wanita tersebut tidak dapat masuk syurga, bahkan tidak dapat mencium bau syurga, padahal bau syurga itu dapat dicium dari jarak yang sangat jauh.” (Sahih Muslim)

                                                  


No comments: