Thursday, August 1, 2013

Dua beradik dalam Omar the Series

Mengisi Ramadhan - saya marathon satu movie.
A great movie to share.

Omar The Series.

Movie series yang direcommend-kan oleh Cik Hasuna Hasanan.
Awal-awal rasa tak berminat nak menonton cerita sejarah. Tapi bila dah tengok satu episod, jadi ketagih.
It was interesting.



Movie ini menceritakan secara khususnya tentang Saidina Omar. Dan secara umumnya tentang sahabat-sahabat yang lain. Fokus cerita ni dari waktu Saidina Umar belum masuk Islam dan menentang Islam sehinggalah zaman beliau menjadi khalifah Islam kedua.

Kalau dulu hanya belajar sejarah Islam, kisah rasul, kisah para sahabat dari buku-buku dan lembaran-lembaran kertas tapi kali ni berpeluang membayangkan secara 3d. Hehheh. Seriyesly, menonton cerita ni seolah-olah kita juga berada di sana, bersama sahabat.

Malah setiap kali menonton, I keep wondering myself :
Kalaulah aku dihidupkan pada zaman ini, di pihak mana aku akan berada? Pihak yang menentang, atau yang menerima Islam?

Jadi insaf seketika.

Dari movie ni juga, I met a few sahabah that were unfamiliar. erm, to me.
Abu Jandal salah seorang. Ha kenal?

Terasa cetek semula ilmu bila masih tak kenal ramai sahabat-sahabat yang disayangi Rasulullah.
Abu Jandal rupanya adik kepada Abdullah ibn Suhail. Dan ayah mereka, Suhail ibn Amru adalah salah seorang dari pembesar Quraisy yang petah berhujah, dan menentang Rasulullah pada awalnya.

Pada awal perkembangan Islam, Abdullah ibn Suhail terlebih dulu mendahului adik dan ayahnya memeluk Islam. Tapi kerana bimbang dikurung dan dimarahi Suhail bin Amru, Abdullah ambil keputusan untuk menyembunyikan keislamannya.

Sehinggalah pada satu petang, ketika Abdullah duduk termenung dan berfikir, Umar r.a datang ke sisinya. Ketika itu Umar belum Islam. Lalu Abdullah bertanya ;

"Wahai Umar, yang mana lebih engkau suka, kawan yang pengecut atau musuh yang berani?"

Umar r.a dapat meneka maksud pertanyaan Abdullah dan beliau menjawab;

"Sudah tentu musuh yang berani lebih aku sukai dari kawan yang pengecut."

Kata-kata Abdullah menimbulkan satu kekuatan untuk Abdullah hingga akhirnya beliau pulang ke rumah dan mengistiharkan keislamannya kepada Suhail Ibn Amru dan Abu Jandal.

Abu Jandal yang ketika itu juga telah Islam tapi juga terpaksa menyembunyikan keislamannya walaupun ketika itu Abdullah bin Suhail telah mengakui keIslamannya. Abu Jandal cuba sedaya upaya untuk mempertahankan abangnya di hadapan Suhail ibn Amru. Dipendekkan cerita setelah beberapa ketika Abu Jandal turut mengakui keIslamannya di hadapan Suhail Ibn Amru.

Suhail ibn Amru pun apa lagi, rasa makin terhimpit kerana dia bermati-matian menentang Rasulullah namun dua anaknya mengikut ajaran baginda. Lalu ketika Muslimin telah keluar berhijrah ke Madinah, Abdullah ibn Suhail dan Abu Jandal dikurung oleh Suhail ibn Amru.

Seronok menyaksikan gelagat dua saudara yang bertegas dengan prinsip akidah mereka walaupun keluarga sendiri menentang. Abu Jandal disifatkan sebagai seorang yang selalu tertinggal dari abangnya Abdullah, kerana Abdullah selalu mendahuluinya dalam beberapa perkara.

Abdullah ibn Suhail terlebih dahulu memeluk Islam.
Abdullah ibn Suhail juga mendahuluinya menggabungkan diri dengan muslimin di Madinah,
Dan Abdullah ibn Suhail juga yang lebih awal menemui syahid.

Kata Abdullah ibn Suhail sewaktu Abu Jandal diheret pulang oleh Suhail ibn Amru yang datang berunding dengan Rasulullah dalam Perjanjian Hudaibiyah ;

"Itulah adikku Abu Jandal yang sering ketinggalan di belakang."

Pelakon Syria yang memainkan watak Umar.
Samer Ismail.
Watak Abu Jandal. Oleh Majd Feda.


Saranan, dapatkanlah Omar The Series. :)
Its fun.

Tapi cerita ni dahulunya menimbulkan kontroversi juga. Pasal menggambarkan rupa sahabat baginda. saya juga berfikir yang sama. can we or cannot, wallahu'alam. tapi apapun ambillah sebanyak mana manafaat yang ada.

No comments: