Thursday, January 17, 2013

Hadiah dari Pakcik Teksi

Okay, I want to write something.

Tik Tok. Tik Tok.

Sejam berlalu. Mata menatap skrin. Kosong.

Huh! It is common... to me.

Mahu menulis sesuatu tentang Himpunan Kebangkitan Rakyat kerana berbangga menjadi sebahagian daripada sejarah. See, niat pun dah tak betul. Tapi kemudiannya backspace ditekan.

Tetapi hari itu memang bersejarah dalam hidup saya, kerana kali pertama menyertai himpunan sambil menghafal nota kerana esoknya exam.

"Dah tahu exam, kenapa join jugak?"

Saja, nak tunjuk rajin kat himpunan sambil hafal nota. Dan saya dan sahabat-sahabat saya berjaya dalam menunjukkan rajin itu kerana tak terbilang di jari entah berapa kali kami menjadi model kamera-kamera canggih. So, lain kali kalau pergi himpunan, bawalah nota anda. Confirm jadi model tak berbayar.

Okay, tidaklah kerana itu. Melainkan kerana saya mahu menjadi mahasiswa cakna dan saya sayangkan negara saya. Fullstop.

Dan hari itu, saya belajar satu doa. Doa yang diberikan oleh pakcik teksi yang baik hati lagi budiman. Katanya, doa ini boleh dibaca sebagai pelindung diri dari dianiaya, dan katanya lagi beliau mendapatkannya daripada pelajar Ustaz Haron Din.


باسم الله الرحمان الرحيم

اللهم صلي على محمد وعلى آل محمد

الله لا إله إلا هو الحي القيوم

السلام علينا وعلى عباد الله الصالحين



Amal-amalkanlah doa ini. Pesan pakcik teksi yang baik hati lagi budiman itu, ini bukanlah ayat pengasih atau ayat penunduk ye...

Dan walaupun sebenarnya bimbang kesuntukan masa untuk membaca, tetapi entah mengapa mata yang selalunya sudah tertutup rapat pabila jarum jam menunjukkan jam 12, tapi mampu pula bertahan sehingga 2.30 pagi. Maka benarlah Allah membantu. =) Ya, sahabat. Selagi kita melakukan perkara yang betul, Allah pasti membantu.

Okay, motif saya yang sebenar hanyalah sekadar untuk berkongsi doa tersebut. Apapun, Just Nice. Assalamualaikum. =) 


No comments: