Sunday, December 25, 2011

Cantik macam bulan~

"Awak cantik. cantik sangat. macam bulan."

"Cantik la dia. macam apa orang cakap? ha,macam bulan."

''Kecantikannya diibaratkan seperti bulan.''

"Oh Juliet,sungguh aku merindui wajahmu yang seperti bulan itu," kata Romeo.

*************************

Pepatah orang Melayu selalu mengaitkan kecantikan dengan bulan. I bet you all pernah dengar pepatah sebegini,right?

Kalau tak pernah dengar,itu maknanya kemungkinan besar ada sedikit masalah pada sistem pendengaran+sistem saraf otak+ sistem pencernaan anda. neh~

Cantik seperti bulan yang digambarkan dalam pepatah Melayu kita ni boleh ditakrifkan sebagai kecantikan maksima super melampau terbaik punya lah! ada paham maksud saya??? =.=

I mean that pepatah itu menggambarkan kecantikan yang luar biasa la. Pendek kata,cantik yang memang cantik la..bukannya cantik yang 'cantik'/ hodoh. Mungkin itu disebabkan betapa cantiknya rupa bulan yang kita dapat lihat di tengah malam,makanya orang tua dahulu kala mengeluarkan pepatah berbentuk pujian romantis sebegitu. Tak percaya? Ce tengok gambar bawah...



subhanallah! memang cantik.

Tapi nasiblaa malang apabila wujudnya orang macam saya yang tak suka menerima bulat-bulat kata orang tua. Kalau nak diceritakan secara tulus,boleh kata semua cakap-cakap orang tua saya tak percaya. haha.

Contohnya kata-kata seperti,

"Jangan menyanyi kat dapur,nanti takde orang nak"
"Jangan duk atas bantal,nanti tumbuh bisul."

Lagi Jangan apa? Okay,list-down kan sendiri..

Dulu,bila terima je larangan ni dari orang-orang tua, muncullah tanda soal dalam kepala otak saya.



'Erk...why?'
siap speaking gitu lohh.

'Betul ke? cam ridiculuos jek bunyinya.'

Dan begitulah persoalan demi persoalan muncul di benak fikiran.Dan saya terus-terusan melakukan hal yang dilarang itu..kih3. *budak keras kepala*

Tapi sebetulnya apa yang dilarang oleh orang-orang tua kita sebenarnya ada sebab dan musababnya. Yakni untuk membentuk kita sebagai anak yang menjaga adab dan tatasusila. Cumanya bagi saya,cara itu kurang berkesan untuk menggertak dan menakutkan kanak-kanak yang banyak soal. Jujurnya juga,cara didikan itu bukanlah yang terbaik...in my point of view la~

Okay, berbalik kepada masalah dan hal ehwal bulan semula.

Nak katanya bagi saya pepatah sebegitu tak cocok sekali untuk dibawa sebagai satu describtion untuk kecantikan.

Ohh...why?


Cukuplah gambar itu sebagai jawapnnya. aisehh~

Bulan dari jauh je nampak cantik,tapi dari jarak dekat indah khabar dari rupa.

Dan bila terdengar pepatah itu dilontarkan, otak saya kembali memerah keringatnya,

"Mesti perempuan tu banyak kesan jerawat kat muka dia,sebab tu macam bulan."

Dengan penuh yakinnya saya berkata pada diri sendiri. Dol (dzikir out loud).

So,moral of the story,sesiapa yang selepas ini menerima 'pujian' ala-ala bulan dari saya, please take alert and jangan cepat perasan. Haha. Kerana bila saya berkata begitu, I mean that anda hanya cantik bila dipandang dari jauh,bukan dari jarak dekat. ~.~ kejam ke?hehe.

Tapi alhamdulillah laa,tiada siapa lagi menjadi mangsa saya setakat ini. *tengah mencari mangsa pertama!*

Hal bulan ni kalau diikutkan memang bahaya kan?
Lagi-lagi bila yang memujinya adalah lelaki. Dan yang dipuji itu pula perempuan. memang biasanya perempuan pun.

Bertambah keruh lagi bila perempuan diciptakan dengan fitrah sukakan pujian. Oh lemah semangat~
Boleh cair perempuan dengan ayat-ayat romantika si lelaki. Agaknya itulah taktik orang meng-ayat perempuan.Huhh,guess so.

Beruntung juga jadi perempuan yang tak secantik bulan. Tak ada lah rimas dengan ayat-ayat mengayat lapuk berhabuk geli menggeleman macam tu.
Mungkin sebab saya lebih cantik dari bulan. (bagi laa can nak perasan sikit)


Saya menunggu pujian jauh lebih better dari pujian ala-ala bulan dari seorang lelaki. Better to say, a husband. Bukannya dari lelaki sembarangan.Boleh la nak kata itu hasrat hati ... =.=

Apapun, bak orang kata : Kecantikan itu subjektif.

Bukan kecantikan rupa yang penting. Cantik di hati itu lebih indah dan lebih cantik dari bulan.
Jadi,ayuh kita mekapkan hati kita! Moga yang memujinya kelak adalah para penghuni langit dan Pemilik Alam Semesta,Allah Rabbul 'Izzati.

tengah dalam mood bosantaktaunakbuatapa.lalu entry ini ditaip.

p/s: Konvensyen Tarbiah Anak Muda Kelate osem! Alangkah indah andai ku bisa kongsikan dengan kalian.Tapi its a little bit sensitive to share it here. Apapun,kefahaman itu penting sebelum masuk ke dalam mana-mana jemaah. Dan andai dulu kefahaman itu diterapkan pada saya rather than that helah ajakan,semestinya saya tak akan menolak.   n o t e : cara perlu diubah. (moga ada yang faham)

No comments: