Sunday, December 9, 2012

Kalau hidup sekadar itu

Kata Buya Hamka :

" Kalau hidup sekadar hidup,
            Babi di hutan juga hidup. "

Sounds irritating? Dan tak beradap?
Tapi penuh makna.

Kalau dulu saya sering tertanya,

'Hidup, sekadar inikah?' 


Ketika umur melangkau ke alam remaja ada kejadian pelik yang sering menganggu saya. Pelik tak pelik saya pun tak pasti sebenarnya. Mungkin ada yang pernah mengalaminya seperti saya. Bagaimana nak terjemahkan apa yang dirasa saya pun tak reti. Puii.

Tapi yang masih diingat, ada kalanya ketika saya melihat ke dalam anak mata sendiri di hadapan cermin seakan ada satu sinaran cahaya yang masuk tepat ke dalam mata membuatkan mata berpinar. And then saya mula bertanya pada diri, siapa aku? Dari mana aku datang?

Seakan hilang ingatan untuk seketika. Dalam masa itu juga ingatan pada maut datang menerjah. Setiap kali ianya terjadi badan saya akan ketar. Kecut. Takut. Namun bila dah sering sangat berlaku semua dah jadi biasa. Alah bisa tegal biasa, an?

Kejadian itu pantas. Hanya untuk beberapa saat dan kemudiannya minda saya akan kembali normal. Sounds insane huh? =.=

Tapi pada saya semua tu ada pengajarannya. Sebab setiap kali itu berlaku saya akan sedar yang hidup ni tak lama dan satu hari jasad yang saya miliki akan kembali pada tanah dan roh dalam badan ni juga akan berpindah ke alam lain. :)

He gives mu such a great lesson. Betapa saya merindui kejadian itu. Untuk terus mengingatkan saya yang jangka hayat ini semakin pendek.

....................................

"Kalau hidup sekadar belajar, monyet di hutan pun belajar."

Memerhati keadaan sekekeliling macam-macam yang boleh kita belajar. Di kampus sendiri bisa menemukan kita pada kelompok pelajar yang berbeza. Ada yang sangat-sangat tekun belajar mengejar pointer. Agar bisa menjadi yang terbaik di kalangan yang terbaik.

Dan bila mereka mendapat keputusan yang dahsyat punya cemerlang...jujurnya saya tak cemburu. :)

Dan ada juga yang tersangat gigih bekerja untuk society, mahu melihat biah solehah terus terjaga di bumi jihad ilmu. Masa belajar mereka sering diragut. Bila hari menginjak ke tengah malam baru helaian-helaian buku mampu disentuh dan dibelai penuh manja.

Namun di masa keputusan diumumkan, pergh! Meletop beb resultnya!
Dan kali ini jujurnya saya cemburu tahap bini keempat! erk.

Ada bezanya antara dua golongan ini.
Golongan pertama ; hidup sekadar belajar.
Golongan kedua ; hidup untuk belajar dan memanfaatkan.

Menuntut ilmu itu suatu jihad. Tak dinafikan. Tapi andai jihad ilmu itu terlalu diutamakan hingga mengabaikan kewajipan lain terhadap ummat, atau hingga langsung tak menghiraukan masalah ummat itu sudah lebih kurang sama seperti anak monyet di hutan yang belajar untuk memanjat pokok dan memetik buah!

Oh sila terima, ini peribahasa baru.

...........................................
" Hendaklah ada di kalangan kamu golongan yang menyeru pada kebaikan dan mencegah dari kemungkaran. Itulah golongan yang berjaya." 
                                                                              (Ali-Imran : 104)

Kalau bukan kita yang memenuhi tuntutan ayat di atas, takkan nak harapkan monyet di hutan yang sedang asyik mengunyah pisang?

" Sesungguhnya kami telah mengemukakan amanat pada langit, bumi dan gunung-ganang maka smuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan bodoh. "
                                                                                                               (Al-Ahzab : 72)

Dan ingatlah bahawasanya sejak dahulu lagi ketika mana kita masih belum dilahirkan ke bumi, roh kita telah siap berjanji pada Allah untuk memikul amanah ini, memakmurkan bumi dengan kuasa khalifah yang dikurniakanNya. Ikat setia yang menyaksikan kita telah mengaku Allah sebagai Tuhan yang wajib disembah. Dan lahirnya kita selepas itu adalah dengan memikul beban amanah ini.

Sungguh, hidup kita bukan sekadar untuk belajar---dapat dean list--- kerja bergaji lima angka--memandu Audi TT---berkahwin dengan jejaka ensem idaman ramai---beranak tiga---tunaikan Haji---bersara goyang kaki di rumah sambil membaca Utusan Meloya--- dan mengumpul kedut di muka sambil menunggu Izrail datang menjemput.

Bukan!

Terlalu banyak kewajipan yang menuntut curahan tenaga kita. Terlalu ramai manusia yang memerlukan pertolongan kita.

Makanya, hidup jangan sekadar hidup.
Tapi hiduplah untuk kehidupan yang satu lagi.

Kita mati sekali, tapi hidup dua kali tau. Maka berusahalah agar kematian pertama dan terakhir kita itu tidak datang menjemput tatkala kita masih dalam kealpaan dan kelalaian. :)

Alhamdulillah atas 'peringatan kecil' yang diberikanNya dahulu.




2 comments:

fatinabila said...

jazakillahu kheir utk sharing ni. moga terus thabat! ^__^

ibrahsalami said...

afwan. haza min fadhli rabbi ^^