Tuesday, March 12, 2013

Mari Mengenal Marhalah Tarbiyah


Terjumpa satu benda tadi, nak tahu apa dia? Tunggu dan baca sampai habis. Sebelum itu, diingatkan pada sesiapa yang anti-tarbiah atau telinga kuali dengan jenama cap syarikat tarbiah, sila bertukar ke behlogs lain. Sekian.



Ya, ini perihal tarbiah. Anda pernah berjalan di Jalan Tarbiah? Atau membelok ke Lorong Tarbiah ?
Alhamdulillah. Saya yakin pernah. Rata-rata antara kita pernah mengenali susuk tarbiah. Sudah lama berkecimpung dengan dunia usrah, daurah, mukhayyam. Erk. Apa lagi?

Tapi tahukan anda, tarbiah juga ada marhalahnya? Jeng jeng jammed..
Sebelum tu nak tanya, apa rukun usrah? Ha, belek buku balik.

Okay, berbalik kepada Tarbiyah. Tahukah anda Tarbiyah juga ada marhalah-marhalahnya tersendiri? Punyalah selama ni bercakap pumpang pumpang pasal tarbiah, tapi asas tarbiyah pun kita tak tahu, kan? Terkena batang hidung mancung aku oitt.



Marhalah Pertama - Taarif

Ini marhalah pertama, iaitu pengenalan. Dalam marhalah ini, kita akan melalui satu proses taaruf, ice breaking, kenal-kenal , manja-manja dengan Tarbiyah. Kenal apa itu usrah. Kenal apa itu daurah, katibah. Pendek kata, ini proses pertama dan core untuk ke peringkat seterusnya. Tanpa taarif, kita tak akan kenal apa itu Tarbiyah. Jauh sekali usrah dan segala apa yang menyelingkupi skop dan aspek tarbiyah.

Marhalah Kedua - Takwin

Peringkat pembinaan. Sinonimnya lagi, pembentukan. Setelah melalui satu proses pengenalan, anak-anak didik tarbiyah akan mula dibentuk. Dibentuk untuk apa? Pikir, pikir, pikir. Satu dua tiga, saya jawab. Untuk melahirkan para amilin. Iaitu mereka yang bekerja untuk Islam.

Contohnya dalam proses usrah. Usrah tujuannya bukan sekadar untuk melahirkan individu yang berfikir 24/7 Bukan, bahkan lebih sekadar itu. Usrah di akhirnya adalah untuk melahirkan para amilin, jiwa-jiwa yang sanggup bangkit untuk meneruskan perjuangan Islam.

Dalam proses takwin inilah, para amilin akan dikumpulkan dan disatukan melalui sistem-sistemnya yang tersendiri.

Marhalah Ketiga - Tanfiz

Makna kata, pelaksanaan. Sesudah melahirkan para amilin, maka nescaya mereka-mereka ini akan dihantar untuk bergerak di medan masing-masing dengan membawa matlamat dan tujuan yang sama. Segala didikan dan ilmu yang didapati hasil perjalanan tarbiyah akan dipraktikkan di marhalah ini. Mostly.

Namun, teringat pada kata-kata akak naqibah. Kata beliau, kebiasaannya di peringkat inilah para du'at dan para amilin akan berhadapan dengan masalah. Masalah yang lebih besar, iaitu futur di tengah jalan. Di peringkat ini jugalah, ramai yang akan berpaling arah dan berpaling tadah. Nau'zubillah min dzalik.

Kita sekarang, di marhalah mana?
Mungkin masih ada yang bertatih di marhalah Taarif. Teruskan, kerana jalan yang anda pilih takkan pernah salah.

Mungkin ratanya juga sudah menginjak ke marhalah Takwin. Siap untuk bergelar seorang jundi, da'ie dan ustaz ustazah. Erk.

Sesetengahnya ada yang sudah mencapai tahap Tanfiz. Bersiap sedia melaksanakan apa yang diarah.

Saya?
Masih di gerabak Takwin. InsyaAllah. Marhalah ini suatu proses yang panjang. Dan moga kita-kita akan terus tsabat melaluinya. Ameen.

No comments: