Saturday, January 5, 2013

jangan cepat melabel

3 Januari 2013.

Sejurus tamat paper terakhir petang tu terus bergegas ke KL Sentral. Tiket train 8.30 malam. Atas jangkaan jalan bakal sesak dan mengalami jam yang teruk, kawan cadangkan untuk ambil teksi ke stesen Universiti je. Dan dari sana ambil LRT terus ke KL Sentral.

Dan seperti jangkaan jalan memang jem teruk sepanjang nak ke stesen Universiti. perghh.
Tekak dah mula rasa loya sebab perut kosong.

Dalam LRT makin teruk rasa loya. Badan pula mula ketar. Mulut pulak rasa kering. Sindrom lapar paling tak boleh blahh!

Tiba di KL Sentral apa lagi, terus cari makan. Dah makan terus bertukar dari zombie tak bernyawa pada dracula gigi patah. erk. takdak kaitan.

Dipendekkan cerita, bila jam hampir menunjukkan pukul 8.30 malam, seorang lagi rakan masih belum tiba. Terperangkap dalam jem tak beroti. Yang lain dah mula cuak. Saya juga sedikit tergugat walau muka masih maintain cool.  -.-

Apapun alhamdulillah sempat sampai dan kami berlima sempat mengejar train.

Dah masuk train sibuk la pulak cari coach dan tempat pembaringan masing-masing. Sekejap ke coach kanan sekejap ke coach kiri. Mengambil masa dengan menyeret beg-beg besar dan bila dah jumpa ada pula masalah lain. Seorang rakan tercampak ke katil yang dikelilingi budak lelaki.

Dia mengucap panjang. Dan seorang lagi rakan memujuk,
''Kau tidur dengan aku tak apa. Kita letak je barang kat situ."

Sekali tengok budak-budak lelaki berempat tu saya sempat berbisik pada seorang rakan,

"Takutnya."

Dan sekali lagi mengerling ke arah mereka dapat pula tengok sengih mereka yang panjang. Otak dah mentafsir yang bukan-bukan. ~.~

Tapi tak semena-mena salah seorang dari jejaka berempat tu menegur.

"Kita tukar tempat takpe sebab sebelah sana semua perempuan."

Semua memandang antara satu sama lain. Hanya dengan pandangan mata kami semua bersepakat untuk menerima hasil rundingan. 

Maka barang segera diangkut. Katil beralih. Dan tiket bertukar tangan. Maka selepas itu semua mampu tersenyum dan melepaskan nafas lega.  Dan agaknya saya yang paling beruntung. Menempah tiket untuk katil atas tapi end up dengan memiliki katil bawah. :) Alhamdulillah.

Setelah beberapa ketika saya yang hanya memasang telinga mendengar butir bicara rakan-rakan yang mula berborak dengan budak-budak lelaki tersebut. Hanya pasang telinga dan langsung tak menyampuk sebab dah nature tak mesra dengan lelaki. Huh.

"Brother, terima kasih eh," seorang rakan mengucapkan kata mewakili kami berlima.

"Eh, belajar kat mana?" salah seorang budak lelaki membalas tanpa menjawab ucapan terima kasih kami. Mungkin agak terkesan dengan panggilan 'brother'.

"UIA."

"Oh samalah. Uia mana?" 

"UIA PJ. UIA mana?"

"PJ jugak."

Kecil punya alam, rupa-rupanya masing-masing dari ceruk dunia yang sama.

"First year ke second year?" mereka bertanya lagi.

"Second," dan mendengar jawapan kami mereka mengangguk dan terdiam.

"Korang?" kawan membalas ingin tahu.

"First year," dan kami mengangguk kembali.

Adik-adik rupanya. :) Dan sungguh berterima kasih atas keprihatinan mereka menolong kakak-kakak yang ketakutan dan kecuakan memikirkan possibility yang entah-apa-apa . 

Dan malam itu kami dengan dunia masing-masing. Borak-borak, tengok movie, dan mangembara ke alam mimpi.

Saya belajar bahawa first impression tak selalu betul. Maka jangan cepat menghukum dan melabel orang kerana akhirnya nanti diri yang termalu sendiri. Dan juga mungkin orang yang kita hukumi itulah yang mungkin menolong kita di saat kita kesusahan.

-Home sweet home-

No comments: