Sunday, January 13, 2013

Ikan singgang


Hari ni for the first time sejak bercuti hampir dua minggu, err, baru dapur berasap di waktu tengah hari. Al-maklumlah kat rumah tinggal umi abah ngan adik bongsu je. nasib kali ni ada saya dan adik lelaki tengah cuti, hidup la sikit rumah tu. *hidup sangat

Dan memang adat dapur lama tak berasap sebab kalau berasap pun takde orang nak makan asap. means that kalau masak pun nescaya tidak akan habis makanannya. so baik tak payah masak, tunggu je abah balik kerja beli makanan kat luar. bijak.

Tapi semalam umi dah pesan awal-awal, suruh masak sebab lauk banyak dalam peti. maka hari ini anaknya yang baik, rajin dan tersangat menurut arahan ni mengasapkanlah dapur rumah tu dengan jayanya. Yes!

Fikir punya fikir nak masak apa. Teringat pada singgang ikan. Rajin la pulak yer nak menyinggang hari ni. Padahal singgang ikan tu resipi orang malas. Nak menyinggang ni senang jer. Main campak jer. Kata orang lah, bukan kata saya.

Dalam peti ada ikan kembung je so mereka lah yang menjadi bahan eksperimen hari ni. Nak menyinggang lebih sedap guna ikan tongkol atau nama glamornya ikan aya, tau?

Lalu bahan-bahan disiapkan. Ambil bawang, asam keping and not to forget lengkuas. Ada orang pakai lengkuas, ada orang tak pakai pun so suka-suka hati lah ya nak guna tak encik lengkuas tu.

Lagi best, ada orang pakai halia. Saya lah tu. Dan yang pakai halia ni sebenarnya jenis makhluk asing je sebab mana-mana makcik suri rumah kat muka bumi ni rasanya tak akan guna halia untuk menyinggang ikan.

Sebab musabab yang kukuh untuk saya jenis alien ni pakai halia ni tersangat konkrit. alasannya, sebab saya tak reti nak bezakan halia dengan lengkuas. Oh oh oh.

Jadilah singgang ikan halia. sedap jugak. boleh je masuk tekak.

Tapi masuk kali ni dah dua kali jadi benda sama. Dulu pun dengan yakinnya campak masuk Cik Halia tu atas dapur sebab ingat dia Encik Lengkuas. Heh.

sayalah Encik Lengkuas

and meet her, Cik Halia



Adik cakap,
"Orang buat singgang ikan mana ada pakai halia."

Tahulah, tapi nak buat macam mana, Halia dan Lengkuas kembar seiras, susah deh cheq nak bezakan.

Apapun nasib baik tadi tersedar awal yang halia tu bukan lengkuas. Tu pun hasil tunjuk ajar Pak Cik Google. :))

Pasti dan confirm 1000% akan kena complain dengan adik nanti. Siapa suruh makan ye dak?
Tapi sebenarnya sedap jugak, ada masam ada masin ada manis. Paling penting, ada ikan. Tak ada ikan hirup sup je lah kau nanti adik weii.

Ok, ini sesi karut marut. adios. selamat menjamu selera tengah hari semua. ^^


2 comments:

Anonymous said...

ruginya xsempat nk mkn masakan singgang kakak..:)
mama haziqsarahhakim :)

ibrahsalami said...

Haha.. boleh2 lain kali. kali ni tak tertukar dah halia nge lengkuas.