Sunday, May 6, 2012

Tamat dan Mula

I’m taking a break. Roomate pun dah naik pening mangadap Statistics. Hampir tamat satu semester, tak sangka budak sains mampu untuk sebilik dengan budak architecture. Mungkin sebab budak sains ini masih berjiwa architecture. ^^



Petang ini sudah penat mengadap buku Biology. Makin baca, makin tak faham pula rasanya. Ohh.. topik Cellular Respiration sungguh susah nak paham.

Betapa dalam badan kita sendiri, terlalu banyak keajaiban yang sukar untuk dirungkaikan.
Subhanallah.

Tinggal dua paper lagi untuk dihabiskan sebelum sem ni menutup tirainya secara rasmi. 13/5 insyaAllah bakal kembali ke negeri terchenta. Apa khabar agaknya semut-semut di rumah, anak-anak kucing tak cukup zat, ikan-ikan dalam akuarium, makanan dalam peti? Dan motosikal adik tersayang? Gian nak merempit versi solehah !   =.=

Homesick melampau.
Sampai cover photo Facebook ditukar pada gambar ‘rumah polis’ milik keluarga kami.

Moga cuti yang tak panjang ni akan berjaya dimanfaatkan sepenuhnya.

24 hari bulan terpaksa bergegas kembali ke area kampus menyelesaikan tugas-tugas yang perlu dilaksanakan sempena  Minggu Taaruf adik-adik, generasi baru ke kampus UIA PJ. Itu rancangannya, moga dipermudahkan~

Dan 3 minggu kemudiannya, sem baru bakal membuka tirainya. Perjuangan kembali memanggil. Ujian dan dugaan baru yang bakal menghiasi pentas kehidupan. Sem baru ni, saya dapat rasakan hati-hati ini akan makin kuat diuji.

Rabbuna yusahhil.

Tiga core course untuk diambil bermula sem depan. Chemistry I, Math I, Physic II. Dua dah terasa bebal dan tak terurus, apa lagi tiga. Kalau dulu 2 kuiz dalam seminggu, next sem bakal 3 kuiz seminggu. Kalau sekarang  tutorial banyak siap last-last minute, next sem?

Tapi itu sesalan. Sesalan sebelum berhadapan dengan kenyataan, tidakkah tindakan ini seakan kurang bijak bagi yang meyakini  Allah itu ada?

Siapa mengaku mukmin, kena akui perancangan Dia adalah sebaik-baik perancangan.

Above all,  mungkin Allah sedang mendidik diri ini untuk makin bijak menguruskan masa, makin yakin denganNya.

Kadang-kadang terlintas juga  di fikiran,
‘Kalau dulu aku tak tukar kos, sekarang ni dah habis exam, boleh rileks habis.’
‘Kalau dulu aku tak tukar kos, habis sem ni dah boleh terus masuk main camp.’

Gara-gara tukar kos yang asalnya duration hanya setahun, pengajian  terpaksa di-extend sampai ke tahun depan.

Menyesal?
Tak, jauh sekali. Jujur kata, saya tak pernah menyesal dengan tindakan menukar kos. Sebab dengan tindakan ini, saya dapat apa yang saya dapat sekarang. Saya rasa apa yang saya rasakan sekarang.

Susahnya diakui sebab hingga ke akhir saya masih belum mampu untuk adapt dengan silabus pelajaran. Masih gagal untuk menggunakan otak hingga ke maksimumnya.

Kalau dulu bergelar student Architecture, otak tak banyak dipakai. Tenaga je yang perlu dikerah. Dan ini sebenarnya salah satu faktor yang mendorong saya menukar kos. Lebih gemar berfikir dan memerah otak dari menggunakan tenaga yang banyak. =)

Tapi walaupun susah dan begitu banyak air mata yang gugur atas nama pelajaran saya tetap senang melaluinya. Lalu makin yakin, ini yang terbaik dan tindakan ini tak salah.

Dan sekurangnya, saya yakin tindakan yang diambil sedikit menggembirakan ibu. Impian ibu untuk melihat sekurangnya seorang anaknya menjadi doktor. Tapi entah kenapa, impian itu tak kan mampu saya laksanakan. Saya gerun dengan darah yang banyak,gerun dengan surgery,gerun nak menggergaji tulang orang, takut nak injured orang walau dengan niat yang tulus ikhlas. Sungguh, there’s no hope untuk memakai jubah doktor. Toink toink toink.

So, fikirnya, tak dapat penuhi impian ibu yang itu, menceburkan diri dalam bidang yang ada bau-bau doctor pun boleh laaa. InsyaAllah.

Or not, cari bakal menantu  lelaki berstatuskan doktor untuk ummi. ^^

Apapun,
Next semester ----- >>
Ujian dan dugaan baru.
Pengalaman baru.
Air mata baru. (^.^)

Tetapkan hati kami ya ALLAH.
Kembali memulun Biology, and then Physics!

:: Doakan kami untuk exit English dan dijauhkan dari repeat paper! ::
Ketakutannnnn.

6 comments:

Anonymous said...

meh i bawak u rempit moto :P

stalker terhebat ;P said...

aiseh. mcm same jeh post kite -,-

ibrahsalami said...

Anonymous : Baboh eah, awat x guna id hang? xmau ahh rempit nge awok. bahaya. =.=

stalker terhebat ; sebab u stalk i so jd laa labih kureng,haha. tak puas hati shera, tak aci akak xtaw link blog shera. gud luck physic esok. ^^

stalker terhebat ;P said...

haha! kate stalker hebat jugak kan? ke da tuka jadi stalker langsung tak hebat? :P clue da terang2 dah~ haa, u2. all the best :)

ibrahsalami said...

ape hint nye? tak nmpak pape hint pon. sheraaaaaaaaaa!!! u better tell me. eh shera, sape anonymous tuh? bukan shera jgak eah? ;p

stalker terhebat ;P said...

lalala~~~ org naek atas moto pon tak penah. mrempit lgi la jaoh tramat. nak bwak org mrempit? taya cite la~~ -,- but yg anonymous lgi stu tu ye la~ XD