Wednesday, January 4, 2012

Khabar Orang Mesir.

Semalam tengah mata ralit menelaah muka buku, handset tua kesayangan menyanyikan lagu riangnya.
Satu panggilan masuk, tanpa nombor. Hanya tertera 'with held' di skrin.

Bila tengok je skrin handset, hati bermonolog, okay,dah tau siapa..

'Orang mesir call.'

Orang mesir tuh. si dia yang jauh di Mesir agaknya kerinduan barangkali. lalalalaa~

Dan disebabkan hati juga kerinduan, panggilan dijawab.

Salam berbalas. Dan bila masing-masing tahu sama-sama tengah online maka panggilan ditutup dan terus beralih ke video call.

Agaknya baru masa nih orang mesir puas dapat menatap wajah saya! Haha. sekali sekala perasan.

Dah semacam jadi kebiasaan untuk orang Mesir call, sekurang-kurangnya sekali sebulan. Sometimes rasa bersalah juga, asyik dia je yang call, saya di sini hanya setakat menunggu dan menyambut panggilan.
Mem besar katakan.

Bila dah lama tak berhubung, biasanya macam-macam cerita la yang nak dikongsi. Tapi entah kenapa semalam tak keluar sangat topik hangat. Hui hui hui. Nanti lah ye orang Mesir, bila saya kembali ke cfs nanti insyaAllah banyak cerita yang bakal saya kongsikan bersama kamu. InsyaAllah.

Membaca seluruh tulisan di atas agak-agaknya mesti ada yang tercengang. Dan mesti ada yang buat tekaan sendiri saya sudah punya buayafren or someone special. Yedak? Kalau tak, maksudnya anda bijak. Tahniah.

*********************

Orang Mesir yang saya maksudkan memang banyak memainkan dan mencorakkan kenangan saya di bumi Darul Quran. Kadang-kadang dialah pengkritik tegar saya, juga pemusnah mood perasan saya. But most of the time, dialah pendokong saya. Tukang tebuk, tukang tasmik, dan juga geng ke masjid. Kadang-kadang ibarat alarm yang mengingatkan saya untuk cari modal.


masjid yang sentiasa dirindui.


Banyak kenangan bersama dia yang tak mampu saya buang terus. Tak sanggup nak buang pun.

Pernah sekali kami keluar outing berdua ke Low Yat, buat date sambil ditemani orang ketiga yakni kakaknya. Pukul 12 tengah malam baru kaki selamat sampai ke Darul Quran. Kenangan itu ibarat nightmare dan juga sweet dream buat saya. Nightmare bila diingat kembali betapa kami begitu runsing mencari jalan untuk pulang ke DQ dari stesen KTMB Rawang. Ye lah, bila dah malam, khidmat kereta api untuk sampai terus ke Kuala Kubu Bharu pun dah tak ada,makanya terpaksalah cari alternatif lain. Terfikir juga untuk menginap sahaja di hotel bajet berdekatan, tapi itu dah macam versi cerita fantasi je lah kan...nonsense.

Bila di call pak cik-pak cik prebek kepercayaan student DQ, semuanya menolak sebab dah lewat malam ditambah pula jarak yang agak jauh dari KKB. Jadi nak tak nak, terpaksa lah juga menerima pelawaan pak cik taxi India untuk membawa kami pulang. Waktu tu hanya tawakkal yang menemani. Malah sepanjang perjalanan dari Rawang ke KKB, saya langsung tak berani untuk lelapkan mata, takut nanti teksi melencong ke arah lain. Haha. Ye laa, saya bawa anak dara orang kot. Hehe.

Dan kenangan itu juga ibarat sweet dream sebab rasa-rasanya hanya kami yang pernah memecahkan rekod versi banat tunggal pulang sampai lewat malam macam tu. Pecah rekod lagi sebab buku outing selamat tanpa ditahan. Hehheh. Good job naahh~

Itu contoh satu kenangan, belum dikira betapa saya bersyukur dengan jasanya yang banyak melimpah ruah penuh satu baldi! *metafora*


Entah bila hubungan kami jadi rapat saya pun tak berapa ingat. Tapi begitulah roda kehidupan, rencana dan aturan perjalanan hidup kadang-kadang buat kita tak tersedar saat moment penting datang bersama mengiringi perjalanan itu. Okay, ayat sastera habis...ngeh ngeh ngeh.

Tapi yang pasti, saat hidup saya yang selalu ditemani mood-down and putus harapan, dia selalu bagi kata semangat. Selalu teman untuk iadah sama-sama. Waktu sem 2 siap buat soalan khusus lagi untuk saya dan Nur.. hanya untuk memastikan kami benar-benar iadah. Hui hui hui.

Tapi soalan tu saya hanya siapkan satu set je, satu set lagi terkubur terus tanpa jawapan. Haha.

Dia lah juga teman untuk menjalankan iadah berantai. --------------- chain-iadah.=)

Dan saat saya tertekan menghadapi dur thani sem 1 yang dijalankan sejurus selepas tamat imtihan sem 2, dia tak putus-putus menghantar mesej memberi semangat. Waktu tu boleh dikatakan bagai saat sejarah buat kami pemangsa dur thani. Orang lain dah boleh pulang riang menghabiskan cuti semester di kampung, tapi kami masih setia berada di kampus untuk menyudahkan 'paper tambahan spesel'. Dan dia waktu tu yang sudah selamat tiba di kampung, masih mengingati tarikh keramat perjuangan khusus kami di sini. Selesai membunuh paper tambahan spesel, dia terus bertanya khabar.. ok tak, dapat jawab tak, soalan macam mana, susah tak blaa blaa blaa. Penat juga saya nak melayannya. *berpeluh-peluh* miaahhaha

Sakit bila diingat kembali, tapi sakit itu hanya sedikit untuk dibandingkan betapa nikmatnya hadiah dan anugerah yang saya terima dari Allah. Dan waktu itu Allah sedarkan saya yang saya punya sahabat istimewa yang selalu mendokong dan menyokong langkah tempang saya. Kenangan dur thani amat istimewa dan dia serta sahabat-sahabat lain merupakan salah satu dari keistimewaan itu.

Masih juga diingat kali terakhir kenangan pahit menemani saya dan beberapa sahabat lainnya, dia turut bersama. Kenangan hadiah istimewa tashfiyah (sebut macam mana entah). Saat orang lain sudah merasakan kebebasan hakiki sejurus selepas menamatkan paper akhir imtihan final semester, dia memilih untuk menemani kami yang masih setia dengan iadah.Seingat saya, dia turut bersama mengaji dan ber-iadah walaupun kebebasan sudah dimilikinya. Malah siap menawarkan diri untuk menjadi bibik tak bergaji... membancuhkan air.

Maka sekali lagi saya tak dapat menafikan betapa saya amat bersyukur dikurniakan nikmat tashfiyah. Yes, I have never regret for having such moment. Malah title maqbul juga satu hadiah bermakna buat saya. Buat apa nak malu kan? haha. Kalau bukan saya yang maqbul siapa lagi. olololo~

Kerana dari situ saya belajar banyak perkara dan erti. Juga dari situ saya mampu mengenali dan mensyukuri nikmat punya seorang sahabat yang cukup istimewa.

Mengingatkan kenangan tersebut, hanya sekeping gambar yang mampu mengubati sakit rindu itu. Sekeping gambar saya dan dia yang saya terima sebagai hadiah darinya. Cukup lawak mengingatkan bagaimana dia menyelitkan gambar itu senyap-senyap tanpa saya sedari, di bilik saya sendiri.

Gambar tak dapat dikongsi atas sebab takut bahaya fitnah datang menyerang! hehheh.

Dear Aimi, if it happens that you read this, tolong jangan gelak...tak kelakar pun okay. Haha. And please kesat air mata yang hampir meleleh tu. Ambil tisu banyak-banyak ea. Susah tau nak dapat chance tengok kami tuliss ayat jiwang bagai macam ni. :p

Akhirul kalam.... Good Luck Exam next week! Mid-sem je pun...so steady..hee. Aimi kan teror, bakal menjadi doktor peribadi kami nanti, so you have to work hard untuk jadi pekerja kami. wakakaka.



Peace. I'm glad to have you, to know you. Opss..kami takde cerita rahsia pun. Jangan risau, bila dah sampai seru hati kami betul-betul terisi dengan satu perasaan, I'll let you know. peh peh peh. bajet mengada.

Jawab exam elok-elok. Kalau rindu tatap surat kami yang spesel tuh. muahhhahaha.

special for Nur Amira Aimi binti Mahazi, a medical student of al-Azhar University,
from Jie chomell (hehe, besarkan sikit), a future-student of ALLHS, CFS IIUM.

Doakan kami baik-baik saja di sem baru. =}

No comments: