Thursday, November 24, 2011

soal hati..haisshh~

Cinta. Jodoh. Baitul muslim.

Pada saya isu seperti ini seakan awal untuk diutarakan oleh kanak-kanak seusia saya. Rasa macam belum cukup umur lagi untuk berfikir hal-hal sebegini. Tapi sedar tak sedar,tahun depan umur dah nak masuk angka 20. i dah tua rupanyaaa....

Yaa,kanak-kanak ini sudah semakin tua....walau hakikatnya saya baru sahaja mencecah umur 19 9 tahun 3 bulan. muda lagi kann? ekekee.

Tapi buat seketika topik sebegini memang tak boleh lari dari pemikiran kanak-kanak seperti saya di usia sebegini. Tipu lah kan kalau kanak-kanak seperti saya juga anda tidak pernah memikirkannya. bluekk.

Kebelakangan ini di rumah isu ini sering terkeluar dari mulut kami,juga ummi.
ohh yeah,for the first time in my life i heard mom mentioned this finding-a-spouse-thing seriously in front of me.

Satu malam pernah berkonferens dan berliqa' an-nisaa' bersama ummi pasal benda cenggini. entah kenapa tiba-tiba malam tu topik ni terkeluar tengah-tengah kami tiga beradik perempuan lepak-lepak di bilik ummi.

Bila dah terkeluar topik sebegini,memang semuanya start melalut laah. yang ni usik yang tu,yang tu usik yang nun...haisshh. Dan saya tak terkecuali menjadi mangsa usikan. ooohh~

Lagi tak tahan bila ummi terpercaya dengan usikan adik yang mengatakan saya sudah punya calon sendiri.

Ummi tanya.

" kawan tu orang mana kak?"

"Mana ada ummi. ngarut je budak-budak ni." ohh yeah,pliss dont believe them mom.

" Ada ummi,ramai lagi, (nombor) orang," si adik terus mengasak.

"uihh,ramai macam mana ummi nak pilih..susah tu," acah tak acah ummi membalas. melayan kerenah budak-budak pra matang.

Dan saya hanya mampu gelak. dah tak mampu dah nak nafikan. budak-budak tak matured tak boleh layan sangat,makin mengarut nanti.

Dan malam tu jugak kami terima perkhabaran mengejotkan dari ummi. Kata ummi,ada orang bertanyakan tentang kami.Bagi seorang gadis  dua orang gadis,hal matang sebegitu pasti amat menggerunkan...kan?

Hal selanjutnya apa yang berlaku malam itu antara kami semua biarlah rahsia. 

Yang saya tahu,im glad to hav my mom. sporting. tak memaksa. hanya mahu yang terbaik untuk anaknya.
Pernah juga ummi bertanya,

"Takde ke calon-calon kat dQ tu?ummi suka kalau calonnya seorang hafiz." dalam hati, ha ha ha je laah.

Itulah ibu,tiada keburukan yang diinginkannya untuk anak-anaknya. semuanya yang diimpikannya hanya yang terbaik. kalaulah kita tahu setiap doa yang dipinta oleh seorang ibu kepada Tuhannya untuk si anak,pasti tidak akan ada yang lain lebih kita impikan dari mendengar untaian doa sebegitu.



Dan sejarah keluarga saya sebelah ummi,agak ramai bilangan saudara-saudara perempuan yang masih membujang walaupun umur semakin meningkat. Mungkin fenomena itu sedikit sebanyak merunsingkan ummi terhadap anak-anak perempuannya. Takut nanti jadi andalusia. or andartu. ekekeh.saya pun risauu kot..

Dan sebab itu jugalah kelmarin sekali lagi ummi berpesan,

" Kalaulah ditakdirkan nanti ada seseorang yang nak kenal anak-anak ummi,jangan jual mahal sangat. Melepas nanti rugi.Tapi jangan la jadi murah sangat,tu tak tahu malu namanya."

Jangan jual mahal.Jangan jadi murah.

Mungkin hanya masa yang akan menentukannya. saya tak ingin menjadi seperti perempuan murahan yang mendamba cinta lelaki asing sebelum waktunya. For now,bagi saya,jalan menjaga dan membersihkan diri sebaik-baiknya adalah lebih utama. 

Mungkin misi utama buat masa sekarang adalah membentuk dan mengislahkan diri terlebih dahulu.
Saya masih belum berupaya menjadi anak yang baik,kakak yang baik juga adik yang baik. Jadi mungkinkah saya akan menjadi zaujah yang baik buat masa sekarang mahupun empat lima tahun akan datang?

Untuk bakal imamku, moga kita bertemu di jalan redhaNya. Please take care of yourself dari menyentuh hati perempuan-perempuan yang tak halal bagimu. or not i'll cut you into pieces the time we meet. kejam giler ayat.

Untuk 'kamu' yang masih invisible dalam hidupku,you will always be in my prayer. insyaAllah.



 
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

Sebelum mengharapkan yang baik,ayuhlah kita terlebih dahulu menjadi yang baik. Itu yang terbaik,kan?

Tak perlu membentuk kisah cinta sendiri.,tapi biarlah kisah cinta yang bakal terbentuk membentuk diri kita...ke arah yang lebih baik. insyaAllah.

::Bila berbicara soal hati dan perasaan,ibu adalah insan terbaik untuk diluahkan segalanya. And then,adukanlah segalanya pada Allah yang mencipta perasaan itu:: istikharah dan isytiharah.

>>sungguh saya agak geli mengutarakan isu sebegini,seperti anda yang mungkin meluat membaca post sebegini. apapun,niat asal hanya ingin mengajak sesama sendiri ke arah kebaikan dari pengalaman sendiri.<<

najibah,mama bi and jalilah,this post is specially written for you guys. ahhaha.






5 comments:

Rabiatul.Hafifah said...

ji..so cepat u update ur blog..dh deactivate FB makin bnyak la post blog kan..kehh3..btw, jadi muslimah yg tak dikenali arrijal lebih baik drpd yg disebut2 arrijal tanpa rasa cuak....ana nak jadi mahal n tak murah mcm umi enti ckp!!~ =]

Rabiatul.Hafifah said...

mama ji!!..so cepat u update ur blog..kui3...btw, jdlah muslimah yg tak dikenali arrijal, kerana itu lebih baik drpd mereka menyebut tanpa rasa segan...

twin cantek~najibah(haha) said...

haha...takutnya sy bile b'cerita psl nie..:D
~jom islahkan dri,moga2 jdoh yg kita tdk tahu siapa itu juga seorang yg soleh...ameenn

ibrahsalami said...

mama bi; betol3.at the same time kita pon kena kurangkn mnyebot nama2 laki asing dlm hdp kita.uhuu.btw,its feel great to deactivate the fb acc.rasa tenang je.hehe.so kurngkn kontroversi,tgkatkn prestasi.haha.

twin kurang cantik dr saya;xyah laa takot ngan i.hahaa.'dia yg tak diketahui siapa'..nice.

twin yg sgt cantek..(haha) said...

twin busuk: bile msa i tkut ngan u..i ckp i takut bile ckap psl nie..hoh0..apa laah..:p