Saturday, November 26, 2011

Pesan Cinta

Hari yang cerah. Langit pun sudah mula berhenti menangis,walaupun mungkin untuk seketika di musim tengkujuh sebegini.

Tapi hati seakan mendung di sebalik keindahan hari ini. Mendung dilanda kegelisahan dan kerisauan. Andai anda punya adik yang sedang meniti kemanisan usia remajanya mungkin adakalanya anda pernah berkongsi apa yang saya rasa.

Life as a teenager is hard,isnt it?
saya pun remaja ok.

Di usia remajalah naluri kita biasanya membuak-buak untuk mencuba perkara baru. Untuk merasa itu dan ini. Untuk membina persahabatan. Untuk berkenalan dengan spesis lain jantina. Untuk dikasihi dan dibelai penuh kasih sayang. Lalu kadang-kadang hati memberontak pabila kasih yang diterima masih belum cukup dos!



Salah satu sebab utama yang mendorong rata-rata remaja kita bercinta dan bercouple hingga ada yang mengiyakan hidup single adalah membosankan, sebabnya hanya satu....rasa ingin disayangi. am i right?

Andai saya salah,perbetulkan,coz i have no experience with this kinda stuff. Itu jawapan yang saya peroleh hasil talk to face,menyelami jiwa seorang remaja dalam dunia percintaannya.

Maka benarlah apa yang pernah dikatakan oleh Dr. Harlina Siraj dalam ceramahnya yang pernah saya hadiri dulu. Katanya seorang remaja perempuan yang sering mendapat pujian ayahnya tentang betapa cantiknya dia sebagai seorang gadis tak akan pernah mendambakan perhatian dan kasih sayang dari lelaki asing.

so agaknya gadis-gadis yang bercouple tak pernah terima pujian sebegitu dari si ayah? well,i doubt that.

Apa yang saya faham dari kata-kata Dr.Harlina adalah semuanya bermula dari tarbiah ibu bapa. Perhatian dan kasih sayang yang diberikan kepada anak-anak sejak kecil bakal membentuk si anak di masa depan.

Mungkin disebabkan kurangnya kasih sayang yang diberikan kepada anak-anak remaja menyebabkan mereka mencari sumber kasih sayang dari orang luar. Jadi tak hairanlah andai ada sesetengah insan yang terlalu syok dalam dunia cinta sendiri lebih mementingkan hal ehwal kekasih berbanding keluarga sendiri. Bagi saya,itu memalukan.

Watak seorang kekasih boleh dicari lain.. break up dengan kekasih pertama,boleh bina cinta baru dengan kekasih baru. Tak caya? Maknanya anda tak pernah bercinta atau mungkin ana jenis yang setia pada yang satu. Tahniah. =)

Tapi watak seorang ibu,ayah,abang,kakak dan adik dalam hidup kita hanya ada satu. Manakan mungkin boleh diganti dengan yang lain. Atau wujudkah possibility kejadian seseorang yang kematian seorang adiknya beberapa hari lepas tiba-tiba bertemu seorang kanak-kanak di taman permainan lalu mengisytiharkan kepada dunia he has found a substitute to replace his dead brother?

Itu orang hilang akal namanya.

Sememangnya susah untuk menegur insan-insan yang kemaruk cinta. Bila dah bercinta,semuanya nampak indah. Malah yang haram boleh bertukar menjadi halal di mata mereka. Bila ditegur,dicopnya kita anti-couple.
Dilabelnya kita out of date. orang zaman purba. Jeles. Dengki. Tak faham jiwa orang. Bla bla bla blaa...

Tapi bila ditangkap khalwat,diserbu di bilik hotel,tahu pula untuk menutup wajah. Rupanya masih ada sifat malu,maknanya iman masih ada. cuma iman timbul bila maksiat jelas terpampang dan diketahui orang ramai.

Tak kurang juga ada yang mengaku;

''Aku couple bukan buat apa pun. Mana pernah aku pegang-pegang tangan dia."

Tabik ahh,memang iman kau kuat! Kalaulah iman aku kuat seperti kau pasti akan ku couple juga.

Tapi sejauh mana imanmu akan bertahan?
Wanita godaan terkuat bagi seorang lelaki.Even seorang wanita itu tak laa secantik Taylor Swift,berbadan tembam macam hippopotamus,berjerawat batu belah batu bertangkup...tetap dia seorang wanita. Saya seorang wanita dan saya tahu kelebihan saya,so stop denying it.

Wanita adalah fitnah terbesar!

Ada satu syair arab yang mengatakan cinta itu bermula dari pandangan,seterusnya senyuman,dan ia membawa kepada percakapan,temu janji dan seterusnya pertemuan (a date).

Kalau anda memang sedang bercinta,kesemua stage di atas sudah tentu anda sudah berjaya lepasi. Kan?

Stage terakhir merupakan ujian yang terbesar. Pertemuan, Di sebalik pertemuan inilah biasanya ramai yang kecundang. Pertemuan pertama mungkin tiada apa-apa. Tapi untuk pertemuan kedua ketiga keempat dan seterusnya yang memang langsung tiada redha Allah,bolehkah anda menjamin anda masih terselamat dari adegan sentuh-menyentuh,cuit-mencuit?

Syaitan makin bijak. Malah akan sentiasa bijak dengan perancangannya. Tentera-tentera syaitan tak akan menyerang dengan tembakan meriam yang besar sekaligus. Maksudnya,bolehkah secara tiba-tiba si syaitan menyuruh kita membuat zina dengan seseorang yang kita jumpa di tengah jalan? Impossible right?Nak makan sepak terajang boleh laa...

Perancangan perang syaitan yang strategik adalah melalui jarum halusnya. Bisikan pertamanya;

'' You did no wrong with that. (syaitan speaking tuuu) Alah,setakat senyum-senyum,call,mesej,jumpa, bukan ada apa pun. its alrite la kawan."    we are buddies rite?

Bisikan seterusnya?

"Sentuh la sikit. Rugi woo tak rasa kulit lembut putih gebu camtu. sentuh je,bukan buat apa pon."

And then?
Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Cuba satu,pasti nak lagii. Plot cerita seterusnya tak perlu lah dihuraikan panjang lebar. Lihat hasilnya sekarang kita sudah boleh mengagak bisikan syaitan seterusnya. Kes pembuangan bayi yang tak pernah reda.Kes anak luar nikah.Kes gugur kandungan.Kes remaja masuk pusat bimbingan akhlak.Tak cukup lagi kah dengan semua itu sebagai bukti?

Pesan saya untuk seorang lelaki. Please jangan rosakkan diri seorang perempuan dengan sentuhan anda dan kehebatan aura lelaki anda.Hargai dia sebagaimana anda hargai ibu dan adik-beradik perempuan anda.Sanggupkah kalau ibu dan adik-beradik perempuan anda sendiri dinodai seorang lelaki asing?

Pertanyaan saya pada yang bergelar lelaki ;

Relakah kamu beristerikan seorang perempuan yang telah disentuh oleh beribu-ribu tangan asing? Relakah kamu mengambilnya sebagai seorang mak kepada anak-anakmu kelak? Kalau tak sanggup,cubalah untuk tidak menjadi 'tangan' itu.

Dan awak duhai wanita...
Jangan laa menggedik sangat minta couple dengan si dia atau terlalu mudah menerima ajakan seorang lelaki. I know you are pretty enough than me,malah ramai yang tergila-gilakan wajah cantik awak. Tapi bukankah lagi cantik kalau kita sama-sama menyimpannya untuk yang berhak bergelar suami? Atau awak memang begitu pasti boyfriend awak sekarang bakal menjadi suami awak? oh dont tell me you can read the future..thats awesome!
lelaki soleh yang harus didamba


Bukankah lebih baik untuk kita bersabar sedikit hingga masa yang benar-benar sesuai? Dunia ini masih ramai lelaki soleh and i've met hundreds of them. Mahu lagikah awak bertemankan lelaki yang entah apa-apa di waktu dunia ni masih penuh dengan lelaki yang benar-benar baik dan tahu menghargai diri kita sebagai seorang wanita ?


I dont ask you too clash or break up with her/him.You have the right to make your own decision. Kalau iman kuat,teruskan.Kalau rasa si dia adalah yang terbaik untuk dijadikan pasangan ter-soleh dan solehah,teruskan. Tapi kalau setakat untuk bersuka suka dan mengisi kekosongan hati disebabkan kurangnya kasih sayang,lupakan. Hati yang kosong perlu diisi dengan tarbiah,carilah Allah.

Dan perlu diingat,seorang siak masjid,malah seorang imam dan ustaz boleh kecundang dengan ujian cinta sebegini.

Hidup kita untuk mati.Dan mati kita untuk terus hidup di akhirat kelak. The choice is yours to make...nak hidup di syurga atau neraka?

Dan jalan ke syurga tak mudah. Ia dipagari dengan kesenangan dunia dan keinginan hawa nafsu.





Last but not least,carilah seorang wanita yang boleh dijadikan bidadari di syurga kelak,bukan seorang wanita yang fungsinya hanya untuk mengisi kekosongan hati di dunia.
Carilah seorang lelaki yang berhak digelar suami dan mampu memelihara maruahmu,membimbing serta melindungimu dari disentuh dan dipandang oleh lelaki-lelaki asing yang lain.

I'm not perfect enough to write something like this.But at least i have the effort to write something like this.
Nak menegur orang tak semestinya nak kena tunggu diri kita betul dulu kan?
Sekadar berkongsi rasa dan risau.

Juga sebagai satu dedikasi untuk si adik.

No comments: