Friday, November 25, 2011

:: Saya Dan Facebook ::

Hari ini hari kedua kami hidup tanpa Facebook. well,siapa kata Facebook itu satu keperluan? atau satu kewajipan? ehhehe.

Dan buat masa sekarang hanya Yahoo Messenger yang berfungsi untuk terus berhubung dengan kawan-kawan. tapi tu pun tak semua kawan mampu di-add. ohho. oh yeah,not to forget this blog. sepanjang tempoh pengasingan diri dari Facebook ni i guess i'll make use of this blog semaksima-maksimanyaa. lalalaaa~



Dan kenapa saya mengasingkan diri dari Facebook?

Entah. Hati tak tenang kot. Tak dinafikan Facebook banyak manfaatnya. Malah dari Facebook laa saya yang biasanya kurang cakna perihal isu semasa berubah menjadi seorang yang lebih terbuka mindanya. Berita hangat dan ilmu-ilmu bermanfaat memang banyak disebarkan ke laman Facebook. Malah kadang-kadang laman Facebook laah menjadi medan diskusi ilmu bersama sahabat-sahabat.

Itu satu. satu pandangan dari sudut positif.

Nak dibandingkan diri saya yang dulu dengan diri saya yang sekarang, saya rindukan diri yang dulu. cehh.
Hmm,saya mula kenal dunia Facebook ketika berada di DQ. Itu pun akaun ni adik yang buatkan. Mula-mula nak guna dulu memang macam rusa masuk kampung...hahaa. Lawak kot kalau diingat. cam budak terencat IT jer. memang pun.

Bila dah expert, macam-macam saya pandai buat. stalk wall orang. hehe. komen sana komen sini,sampai digelar kaki komen oleh adik-adik. suka hati laa..


Lagi satu hal bila dah online tu memang tak terkira lah lamanya. 4 jam berlalu pun boleh tak sedar. seakan addicted. memang addicted kot... Tambah-tambah lagi di musim cuti sem sebegini,yang hidupnya hanya terperap dalam rumah (mak tak bagi kerja) memang lagi tak boleh nak tahan dari online 24 jam. huhu. kalau boleh nak masuk terus dalam skrin laptop tuu!!


Mungkin disebabkan itulah lama kelamaan hati semakin larut. Yang hak bercampur sekali dengan yang batil. seakan sebati dan tak dapat nak dipisahkan. Lalu hati turut hilang bersama kelalaian tersebut. Hati saya lari. Dan ia perlu dipujuk.


Saya sendiri tak tahu sama ada langkah meng-deactivatekan akaun Facebook adalah langkah terbaik atau tidak. Tapi sekurangnya deactivation tersebut mendatangkan ketenangan. Dah lama ketenangan sebegini hilang,baru sekarang saya merasakannya kembali. sangat bernilai.


Apapun,deactivation tu takkan lama. i'll be back. kih3. tapi hati perlu dirawat dahulu. dan mungkin saya perlu tetapkan had baru dalam ber-facebooking sepanjang tempoh pengasingan ini. insyaAllah.

Kadang-kadang niat dan tujuan murni kita sendiri akan teruji. sebab itulah jalan tarbiah dan perjuangan bukan jalan yang senang. Orang kata,di sepanjang jalan perjuangan terdapat duri-duri yang tajam.



Saya dah terpijak duri dakwah itu dan kaki saya sudah berdarah hingga saya hampir pengsan dan koma. Tiba masa untuk berjumpa doktor!!

Moga pengasingan ini bermakna. 


:: tengah tengok drama Dakwah Muharam ::nice:: cara dakwah kontemporari::

2 comments:

Rabiatul.Hafifah said...

jie!!!..nak reactivate ti ajak..kita reform diri kita, nnt kita gunakan sepenuhnya FB untuk jalan DA'WAH!!

ibrahsalami said...

yeahh mama bi. insyaAllah. =) pakai ym laa ea buat masa nih.kih3. reformasi diri bermula..cehh.