Sunday, November 6, 2011

Kisah Pengorbanan

Pagi raya Aidil Adha 1432 Hijrah.

Saya jumpa ramai orang pagi ni. Biasalah,kat masjid.

Tapi dalam ramai-ramai,ada segelintir yang menarik hati saya.
Dan menyedarkan saya serta membuatkan saya terfikir....bahawa...dalam dunia ini tersimpan seinfiniti kisah.
Bukan setakat kisah Upin dan Ipin. Tapi...kisah kita semua. Kisah kehidupan. Dan juga kisah pengorbanan.

:: Kisah 1 ::

Kisah sebuah keluarga. Sepasang suami isteri dan tiga cahaya mata,seorang lelaki dan dua perempuan.Melihatkan mereka,saya pasti mereka tidak menetap di Kelantan. Mungkin hanya sekadar pulang beraya di sini,menziarah ibu dan ayah.

Kenapa saya begitu pasti?
Sebab depa duk asyik tangkap gambaq. Shoot gambar berlatarkan masjid pulak tu. Well,orang tempatan tak kan buat lagu tu kan.. =)

Dan kenapa saya tertarik? Entahlah. Mungkin membayangkan kebahagiaan mereka. Sepasang suami isteri dalam lingkungan umur pertengahan 30an,beserta anak-anak mereka yang punya raut wajah anak-anak soleh dan solehah. Mungkin bagi saya,mereka adalah contoh hasil baitul muslim yang sakinah. InsyaAllah.

:: Kisah 2 ::

Kisah perantau. Perantau asing yang tidak saya ketahui kisah hidup mereka. Dari mana asal mereka, apa mereka buat di negeri saya. Belajar kah? Bekerja kah? Atau mungkin pelarian? Atau pendatang tanpa izin?

Siapa mereka?
Sekumpulan muslim berbangsa arab,Bangladesh,negro dan Chinese.
Melihat mereka,seakan dapat saya rasakan kehangatan ukhuwah sesama mereka. Honestly,saya dapat lihat kegembiraan yang terpancar di wajah mereka tatkala mereka bersua muka dan berjabat tangan serta berpelukan sesama mereka. Dan buat seketika,saya sebak. Hampir meleleh air mata wooo,tak pasal-pasal... >kebelakangan ni saya agak sensitif<

Di sudut lain, pengorbanan mereka semestinya besar. Menyambut Aidil Adha tanpa keluarga demi sebuah perjuangan. Huissshh...apa agaknya khabar sahabat-sahabatku di perantauan? Bersabarlah sahabat,demi sebuah pengorbanan.

Ohh yaa...dan saya bertemu melihat seorang kanak-kanak dalam kisah ini. Kanak-kanak lelaki. Berumur dalam lingkungan umur 9 tahun..agaknya. Berjubah putih dan berkopiah. Berambut kerinting. Berkulit hitam. Pendek kata,negro. Tapi tetap comelll. 

Kecomelannya membuatkan saya tersenyum sendiri. Saya bersyukur dia baik-baik sahaja di sini.
Melihat susuk tubuhnya saya terfikir...apa agaknya khabar kanak-kanak sekulit dengannya di sana. Daging apakah yang dilapah mereka untuk korban ini. merasakah mereka makan daging...atau masih berlapar.

Kita cukup segala daging di sini. Mereka?

:: Kisah 3 ::

For the first time in my life,saya lihat seseorang menangis di pagi raya. Seorang wanita,mungkin dalam lingkungan umur lewat 20an. Huhh... she wept her tears when i looked at her. And she was alone,in that car,ready to leave.

Apa kisah dia..dan apa yang dilaluinya di sebalik erti pengorbanan kali ini,saya sendiri tidak tahu. Mata hanya mampu melihat,dan beralih pandang apabila hati turut merasa kesedihannya.

Akak...moga tangisan akak mampu meredakan beban yang dipikul.

Dalam banyak-banyak kisah,tersimpan satu kisah kita. Kisah kehidupan yang Allah sendiri telah nukilkan untuk kita. macam mana dan bagaimana untuk membawakan plot cerita hidup kita, semuanya atas pilihan sendiri,dengan izin Allah.

Dalam melakar kisah hidup sendiri,harapannya moga kita tidak tersasar dari jalan hidayahNya.

Kisah saya?
biasa-biasa aje.

:: inilah namanya hobi suka merenung dan berfikir ::


2 comments:

Rabiatul.Hafifah said...

wuiyoohhh...mama ji...

ibrahsalami said...

sebok la mama bi. takyah la puji ana..malu. hahaha. takdak keja.