Thursday, August 1, 2013

After a while.

Sudah lama tak menjengah ke ruangan ini :)
Salam Ramadhan Kareem.

Moga dilimpahkan rahmat dan berkat menjelang penghujung Ramadhan ini. InsyaAllah.

Sepanjang tak menulis di sini, macam-macam dah berlaku.
Pengalaman menjadi guru selama sebulan. Memenatkan. Hingga satu masa rasa naik menyampah dengan budak-budak. Nakal sangat. Naik jenuh nak menegur. Nak marah tak tergamak. Tapi seronok dapat cubit-cubit si budak-budak.

Sungguh penat jadi cikgu. Walaupun sekadar cikgu sementara. Sehingga ke hari ni, dah dapat go along dengan fiil budak-budak. Yang degil. Yang suka main. Yang tak dengar kata. Dan tak tahulah apa sangat yang menarik pada cikgu baru ni, sampaikan kalau jumpa anak-anak ni akan senyum, say hi, even bukan dari kelas yang saya ajar.

Kata mereka, "Ustazah baik."
                      "Ustazah tak garang."

Tak boleh nak kata apa. Semua guru-guru Kafa yang lagi senior semuanya garang-garang bagi mereka. Heh, bagi saya pun. Pada satu ketika saya fikir itu bukan psikologi terbaik untuk anak-anak ni. Dan pada satu sisi lagi adakalanya saya fikir garang itu perlu.

Satu perkara yang pasti, kanak-kanak belajar dari apa yang mereka lihat. Mereka lihat, tafsir dan ikut. Contoh lepas solat dalam bulan Ramadhan ni kami tak akan masuk kelas. Hanya kumpul ramai-ramai dekat dewan solat, ajar budak-budak bacaan solat,zikir dan so on sampai habis waktu fardhu ain.

Satu masa, bila mereka bising ustaz ustazah marah. Tak lama lepas tu mereka tengok ustazah-ustazah pulak yang asyik berborak sedangkan mereka suruh budak-budak ikut zikir. Jadi apa lagi? Terdengarlah sok sek sok sek "Dia suruh kita senyap dia pula bising tak apa."

Lalu mereka pun bising sekaki. Lepas tu kena marah balik dengan ustaz ustazah. ~.~
Sayangnya, mereka hanya belajar dari apa yang mereka lihat.

Memandang wajah budak-budak ni, saya selalu sematkan dalam hati betapa sucinya wajah-wajah yang menjadi tatapan mata saya. Pada mereka tiada secalit dosa. Kata-kata mereka jujur. Mereka cuma nakal. Dan fitrah kanak-kanak, mereka suka bermain. Sebab tu rasanya tak tergamak nak menengking anak-anak kecil ni.

Adat anak-anak dalam kelas yang diajar pula kadangkala mencuit. Biasanya awal kelas saya suruh mereka buka Al-Quran. Kemudian seorang akan lead bacaan, yang lain ikut. Atau sometimes, saya sendiri yang pergi dengar bacaan sorang-sorang.

Ada yang dah boleh baca dengan lancar. Ada yang tak reti baca dan awal-awal dah pesan "Ustazah saya tak reti baca. Saya baru Iqra 2." Kasihan pun ada, bangga pun ada dengan kejujuran mereka. "Okay takpe, ustazah ajar. Awak ikut."

Bila kita leka sikit, maka start la budak-budak ni bermain kat belakang. Siap main lubang tikus lagi kau. Cara nak halang mereka main, sama ada ugut dengan nama Ustazah Zainab, ummi saya atau tulis sesuatu di papan hitam.

Bila kena ugut, serta merta mereka diam dan stop main. Lepas tu start la mereka pujuk "Alah ustazah kami tak bising pun. Kami main je."

Atau bila tak larat saya start mengajar di papan hitam. Tiba-tiba bunyi bising dah hilang. Bila berpaling ke belakang semua dah ada kat tempat duduk masing-masing dan buka buku. Siap-siap nak tulis. Masa tu rasa nak tergolek je. Belum bagi arahan untuk salin mereka dah start salin.

They really make my day.

Tinggal tiga minggu lagi berbaki untuk bersama mereka, and then kembali ke alam kampus!
Bila sebut pasal kampus ni, tak sabar lah pula nak bergelar pelajar degree.

Officially a student of Dietetic.

Bachelor of Dietetic (BA Hons)
InsyaAllah.

Walaupun awalnya bermatian nak Optometry, akhirnya ini jawapan yang diterima. Dietetic jujurnya pilihan ketiga. Tapi nak buat macam mana, redha saja. Mujur tak ada rasa frust menunggeng. Rasa sedih pun tidak. Gembira pun tidak.

Tak sabar nak ke Kuantan. Tapi pada masa yang sama, bimbang dan cuak. Masa mendatang, cabarannya pasti lagi kuat menggigit. Tangisan pasti lebih hebat. Agaknya.

Moga hati-hati ini makin kuat! amiin.

No comments: