Saturday, August 31, 2013

Akhirnya, dia sudah bertunang.

Seorang sahabat. Seorang teman. Seorang kawan. Yang dulunya merupakan roomate pertama di cfs.

Dia dan seorang lagi roomate merupakan sahabat rapat pertama yang muda setahun dari saya. Mulanya tersangat takut nak menetap satu bilik dengan mereka yang bukan dari Darul Quran. Tak sebaya pulak tu. Takut mereka juga yang tak boleh nak terima penampilan dan gaya kami.

Kali pertama bertemu dah ada impression pertama pada dia - garang, pendiam dan tak mesra. Sebab hari pertama tu dia masam mencuka. Katanya sebab dia tak ada hati lagi kat UIA waktu tu. Tapi bila lama kenal dia lah yang paling banyak mulut dalam bilik.

Salah satu persamaan antara dia dan saya, dia juga ada kembar. Seiras lagi. Cuma yang berbeza kakak kembar dia tak belajar di UIA. Dan yang sedikit berbeza, antara kembar, dia adik sedangkan saya kakak.

Dalam bilik saya suka kacau dia. Suka usik dia. Dan kami bertiga sering gelakkan dia yang bersifat blur. Macam Mong Ji Hyo pulak. Serius, dia sangat innocent sampai saya tak boleh halang diri saya dari terus mengusik dia. Dia takut hantu sedangkan saya dan roomate lain suka tengok cerita hantu. Jadinya hantu menjadi salah satu bahan usikan untuk dia.

Dalam bilik saya sering bertengkar mulut dengan dia. Merebut Kim Hyun Jung menjadi topik hangat kami. Eh saya bukan gila Korea sangat cuma setakat gemar cari gaduh dengan dia. Bila dia minat Kim Hyun Jung saya pun sengaja ambil minat jugak.

Dia suka tengok Running Man, sampai saya pun berjangkit suka tengok. Bila tengok gelaknya tak payah cakap, habis tenggelam semua suara yang lain. Sampai kami pun terpaksa tutup telinga. Lepas tu mulalah kami hentam dia. Nasib dia selalu jadi bahan usikan kami.

Dan disebabkan sikap innocent dia, selalu juga dia termakan dengan tipuan kami. Sangatlah innocent sampai kadang-kadang jenis tipuan yang tak masuk akal pun dia percaya. Sampai kadang-kadang saya sendiri naik risau memikirkan diri dia. Takut dan risau memikirkan dia dan dunia luar.

Saya suka usap-usap kepala dia. Layan dia macam budak-budak. And once she said, dia suka bila saya usap kepala dia, membuatkan saya terharu. -.-

Jujurnya, dia contoh budak yang berhati baik. Menyenangkan hati. Selalu juga dia tanya bab-bab agama pada kami yang lagi tua di bilik. Selalunya kalau ada yang tak faham dia jenis yang tak segan bertanya. Antara kami berempat dia yang paling nampak beriya bab kahwin, tapi paling tak boleh blah pengetahuan dia dalam nikah kahwin yang paling kurang. Makanya, bertalu-talu lagi kami mengusik dia.

Satu ketika, dia pernah bermimpi hal jodoh saya. Bangun tidur, dia menceritakan terlebih dahulu mimpi aneh dia kat dua roomate yang lain sebabnya tak menyempat nak jumpa saya yang pagi tu keluar awal pagi dari bilik. Bila saya balik bilik semula dia beriya bercerita. Dan selepas tu mengasak saya dengan macam-macam pertanyaan nonsense seperti "Siapa abang tu kak?", "Akak dah jumpa dia ke?" -.-

Katanya dalam mimpi tu dia melihat saya dalam satu majlis tilawah atau seumpamanya. Saya di pentas menjadi qari sedang dia dan roomate lain di bawah pentas menjadi penonton. Tiba di satu ayat saya teresak-esak menangis sampai tak boleh nak sambung ayat seterusnya. Dan waktu itulah seorang lelaki bangkit dari tempat penonton dan menyambung bacaan saya. Lelaki yang tinggi, berkulit putih dan memakai spek. Sejak tu muncullah istilah 'abang spek' dan 'abang putih.'

Satu saat saya buat silap besar. Saya pernah bekerja dengan lelaki yang banyak kriterianya menepati kriteria dalam mimpi dia. Tapi waktu tu saya tak perasan sangat. Silap saya, saya ajak dia teman saya berjumpa rakan lelaki tu untuk pass barang. Kesudahannya seperti yang dijangka, rakan lelaki tulah yang menjadi sasaran mimpi. Aduhai.

Bukan setakat saya, malah hal jodoh roomate yang lain pun dia tolong mimpikan. Yang pelik diri dia sendiri dia tak mimpikan pulak. Bangga sungguh dia waktu tu bila semua pasal kami dia tolong mimpikan. Melihat dia yang suka cakap bab-bab kahwin seorang roomate selalu menyakat, antara kami berempat dia yang akan menikah dulu.

Dan mungkin, telahan itu benar.



Tanggal 30 Ogos 2013, dia telah selamat melangsungkan pertunangan dengan jejaka pilihan. Kisah mereka bertemu dalam pengetahuan saya. Cukup terjaga, dan insya-Allah diredhai Yang Maha Kuasa. Bila dengar cerita dia, saya mengusik "Akak tak sangka jodoh tu benar-benar boleh datang bergolek."

Cinta dia dalam senyap akhirnya berbalas dengan perancangan yang cukup indah.

Moga pertunangan ini terjaga, dan berakhir dengan pernikahan di masa hadapan. Akak nantikan berita gembira di masa hadapan, Fifi(bukan nama sebenar) :D

Jagalah hubungan yang dijalinkan sebaiknya. Pertunangan bukan tiket untuk terlalu bermesra, tapi sebagai medan untuk saling mengenal. May Allah bless your day.

Tumpang bahagia menatap gambar-gambar pertunangan yang dia bagi. Hanya mampu tersenyum melihat betapa sudah matured-nya adik pertama yang menjadi sahabat rapat sehingga ke hari ini.

Rindu kamu, Fifi. :')

No comments: