Wednesday, August 21, 2013

Ibrah semalam

Semalam,seharian keluar berukhuwah. Turun rumah dari pukul tujuh suku pagi, balik semula ke rumah jam tujuh dua puluh malam. Dua belas jam!

Sampai di rumah shout kat umi,

"Umi,orang baru balik!" sambil tersengih-sengih.

"Kuat teh anak umi ber'derak'."

*Note, 'derak'-merayau

Seawal pagi,minta abah hantar ke stesen bas,menunggu kawan datang menjemput dengan kereta. Hajat hari itu nak konvoi berziarah ke rumah sahabat yang sedang sakit. Lalu semata-mata hendak memenuhi tuntutan ziarah, sengaja mohon cuti dari boss. Dari Kota Bharu ke Tanah Merah, macam-macam yang sempat dirasa.

Dari Kota Bharu ke Salor hanya bertiga. Kereta di-drive oleh sahabat muslimin, merangkap anak ustaz di sekolah menengah. Kami dua perempuan ambil tempat di belakang. Tempat penumpang di depan sengaja dikosongkan untuk seorang lagi sahabat muslimin yang bakal dijemput di rumahnya. Itu pertama kali merantau sedikit jauh dengan kawan lelaki. Kalau diketahui umi, mesti akan diusik hebat.

Kalau dulu bergerak dalam satu kereta dengan lelaki dipandang jelek oleh saya. Bimbang perkara sebegitu boleh menimbulkan fitnah.Tapi bila diri sendiri berada di dalam situasi tersebut, terpaksa akur. Kadang-kadang diri yang terlalu memandang negatif perkara sedemikian. Hakikatnya, jika batas masih mampu dijaga, perkara mungkar mampu dielak. Sebenarnya terpaksa berkongsi kereta dengan mereka kerana tiada muslimat yang berkemampuan drive atau memiliki kekosongan kereta dari Kota Bharu. Ada banyak masa, hal berkongsi kereta memang kami elakkan.

Dalam kereta, kami kurang berborak kosong. Dan saya lebih banyak memasang telinga, cuma menjawab bila diaju soalan. Nature anak ustaz rupanya peramah dan gemar mengusik seperti ayahnya. Dulu, mati-matian ingat terlebih thiqah dan syadid. Sepi dalam kereta banyak berbicara soal keadaan sahabat yang sedang sakit. Dan sempat bertaaruf sedikit sebanyak antara satu sama lain. Pecah perut juga semalam bila disakat oleh mereka. Memang tak matang -.-'

Kami walaupun sudah lebih setahun bergerak kerja dalam barisan yang sama, kenal nama, tapi sikap masih belum cukup masak dikenal. Ziarah semalam cukup mendatangkan makna. Sekurangnya serba sedikit perangai dan sikap mereka mampu dikenal.

Sampai di Machang, jemput pula dua sahabat muslimat. Bertambah isi kereta, dan bertambah hangatlah kereta dengan bidas-membidas. Sebelumnya kereta pula ditimba musibah pecah tayar. Bahana drive terlebih speed. Sempat juga driver berpesan pada saya, "Jangan report kat ustaz ana bawa laju." (-.-)

Nak masuk tengah hari baru tiba di masjid berdekatan rumah sahabat. Di sana kami sucikan air gelen dengan bacaan ayat al-Quran. Sempat juga bersolat hajat untuk keadaan sahabat yang sakit. Dah selesai, ditaklimatkan pula dengan keadaan sebenar sahabat yang hendak diziarah. Sempat mereka berpesan untuk sentiasa basahkan lidah dengan ayat Allah atau zikrullah. Sebagai pendinding diri. Naik meremang juga bulu roma.

Macam-macam bermain di kepala.

Dalam kereta untuk sampai ke rumahnya, semua lebih banyak diam. Mulut kami terkumat-kamit dengan bacaan masing-masing. Sampai di rumahnya memang ada rasa sedikit lain. Kepala terasa berat, bulu roma pun naik meremang.

Bila melihat keadaan sahabat,kami semua cuba menceriakan suasana. Keadaannya memang seperti yang digambarkan. Sakit yang tidak diketahui punca. Awalnya dia menolak untuk membuka mata dan keluar bertentang mata dengan muslimin. Namun bila diasak, pujukan berjaya. Jenuh juga mereka memujuk.

Banyak yang diceritakan oleh ibu bapanya. Banyak juga yang berdaya dikorek. Dan cerita itu biarlah ditutup kemas dan diambil iktibar oleh yang mengetahui. Cuma apa yang mampu dikongsi, (1) Berhati-hatilah dalam memilih kawan. Biar kawan yang dipilih adalah kawan yang jernih akhlaknya, suci perwatakannya. (2) Dosa silam bukan penghalang untuk terus membina diri. Allah itu Maha Pengampun dan taubat nasuha adalan jalan untuk kembali kepadaNya. Kita sebagai manusia sentiasa diberi peluang oleh Allah untuk mensucikan diri. Seberat apapun dosa yan pernah kita lakukan Dia tidak pernah lokek untuk menimpahkan kasihan belas kepada hambaNya.

Moga dia terus diberi kekuatan untuk mencari diri.

Ziarah selesai jam tiga setengah petang. Jauh melangkaui masa yang dirancang sehingga terpaksa membatalkan hasrat melawat bapa seorang lagi sahabat. Seterusnya kami bergerak ke Machang,menikmati juadah yang telah disiapkan di rumah seorang lagi sahabat. Biar bilangan ahli jaulah sudah berkurang sebab ada yang sudah balik tapi semangat tetap tak luntur.

Sempat bergambar di pelamin yang belum diroboh beramai-ramai. Sempat berkenal-kenalan dengah ahli keluarga sahabat, dan merasa keenakan kek coklat moist. Nyummy!

Enam lebih baru bertolak pulang dengan sedikit krisis kereta. Nasib saya dan sahabat, driver kami pulang awal maka tercicir buat sementara. Untung masalah settle dan menumpang pulang dengan mereka yang pulang ke arah Pasir Pekan. Dicampakkan ke Wakaf Che Yeh, terus call abah datang ambil. Inilah padahnya bila tak reti drive sendiri. ~.~'

Sampai di rumah, adik kata busuknya bau badan. Parah. Kesan kembara seharian. Malamnya bercerita keadaan sahabat pada ummi dan adik-adik. Setakat yang boleh diceritakan. Juga membongkar cerita kongsi kereta dengan muslimin. Respon ummi?

"Adik, kakak pergi dating rupanya hari ni." Adik terburu-buru keluar bilik. Sudah dijangka. =.='

Mujur,usikan ummi tak dibawa ke hati. Mujur juga muslimin-muslimin yang bersama muda setahun dari diri, dan hanya dianggap sebagai adik. Afuhh. Dan antara kami, ada barrier yang sengaja dibina. Biarlah ukhuwah antara muslimin dan muslimat tetap dan teguh dengan batas dan syariat. Bergelar sahabat, tapi bukan semua perkara boleh dilakukan melebihi batas yang tersedia.

Paling penting bila bersama mereka (muslimin dan muslimat), hati kembali terisi. Walau hakikatnya tiada pengisian ilmu yang sempat dikongsi. Sekadar bersama mengutip makna sudah cukup me'refresh'kan kembali charge-charge yang lemah. Moga ukhuwah kami terus dikuatkan dengan tautan akidah dan iman.

Insya-Allah.

1 comment:

sinichi kudo said...

moga sahabat tu sembuh, Allah yg mendtgkan ujain dan Dia jgk memberi kesembuhan, sama2 kita doakan :)

Lama x update belog, jarri menjadi kaku sebentar :)