Monday, May 23, 2011

DQ~ in memories.....

21 MEI 2011

Waktu maghrib
:: Berjemaah kali terakhir di masjid DQ.Usai solat air mata mula bergenang sambil mata melilau-lilau sekeliling masjid,menatap panorama untuk kali terakhir.Im going to miss this mosque,tempat yang menjadi saksi mujahadah kami,Juga alunan bacaan al-Quran para pelajarnya yang sentiasa bergema..

                                  di sini menjadi saksi kenangan pahitnya mujahadah kami

Anje,Anis,Jal,Aimi,Nur ~ Thanks sebab sudi jadi teman ngaji sama-sama kat masjid.Rindu nak ngaji sama-sama lagi...

Anje,Anis,Nur ~ ingat kenangan tashfiyah ea...and bilik depan coway. (thanks a lot to Aimi,Atiq,Shazmiera yang jadi peneman) juga pada sahabiah lainnya yang banyak memberi kekuatan dan tashji'..

......................................................................................................

Antara berjuta kenangan,kenangan bersama sahabat di DQ la yang paling membekas. Mungkin kerana ikatan ukhwah yang diacu berlandaskan al-Quran. Yaa,hati kita saling terikat dengan al-Quran dan mungkin itulah yang membezakannya dengan hubungan-hubungan lain.

Saat perkenalan pertama dari Mingggu Haluan Siswa,Mafatihul Mahabbah,The Faith sampai la ke IIUM Voyage,Majlis Khatam dan The Prestige. Terlalu banyak benda yang kita semua lalui bersama.Pahit,masam,kelat,manis,pedas(ikan keli). Semua tu amat-amat bermakna.Kerana di situ adanya tarbiah buat kita bersama.

Dan kalau dulu,saya sering persoalkan keberadaan saya di sini. 'Untuk apa?','Kenapa aku yang dipilih?' dan pernah juga menyesal atas pilihan diri sendiri untuk ke sini. ish ish ish...

Tapi ternyata pilihan Allah sebenarnya adalah pilihan yang terbaik. And i'm glad to be here..

Dikurniakan pengalaman yang jarang-jarang dirasai orang lain,pengalaman menghafaz yang ternyata berat untuk dipikul sampai ke mati,pengalaman dipanggil oleh Pihak Jabatan Al-Quran sebanyak 2 kali,pengalaman kehilangan sahabat-sahabat terdekat,pengalaman DUR dan tashfiyah (muka tak malu mengaku).

Tak lupa juga pengalaman gerak kerja,banyak sangat pengajaran dan ibrah yang diraih.Sehingga ke masalah line Celcom yang memberi impak kesedaran yang cukup bernilai.

Kelas Tafaquh,Kelas Tibyan setiap malam Selasa dan Rabu ( ke Rabu dan Khamis? ),di audi...rindunya nak dengar kuliah lagi!! Ustaz Wan dan Ustaz Daisuki,syukran jazilan.

Rindu Halaqah tasmi Wardah di surau. Ibarat satu surau itu kita punya!!
Rindu Kelas BI,kelas UI,kelas tajwid yg dah lama ditinggalkan..

Rindu program-program IQRaC,rindu makanan dewan makan especially ikan keli,rindu air asam cafe',rindu ikan-ikan di tasik DQ,rindu pemandangan pagi hari di DQ,rindu bukit-bukitnya.

Rindu solat jemaah,rindu tazkirah asar,rindu laungan azannya.
Pendek kata rindu semuanya.

Hemm,baru 2 hari keluar DQ dah rasa semacam.Ya,ini memang klise.Dan rasanya mungkin kesemua ahli GEN 11 tengah bergelumang dengan perasaan yang sama.Kerana semuanya tentang kita.

.....................................................................................................

Buat sahabiah-sahabiah banat sekalian,terima kasih banyak-banyak sebab sudi jadi adik beradik yang banyak menyokong.Kalian adalah sahabat-sahabat pertama yang saya rasakan cukup sayang untuk berpisah.Pertama kali air mata tumpah atas nama perpisahan.

Walaupun kebanyakan kita masih akan berjuang dan bertemu di tempat yang sama,tapi entah kenapa esakan tangisan masih gagal dihentikan.Agaknya kehilangan sebenar yang dirasai bukan kehilangan jasad,tapi kehilangan zuuk perjuangan atas nama al-Quran,dan kehilangan biah Darul Quran yang cukup bernilai.

Sungguh,al-Quran yang digenggam memberikan kita pelbagai kenangan manis.

Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, khadam kepada Rasulullah SAW, bersabda Nabi SAW : Tiada beriman sesaorang kamu, sehinggalah ia mencintai saudaranya sama seperti ia menyintai dirinya sendiri.


Moga perpisahan kita menjadi ibadat,dengan niat untuk meneruskan kesinambungan perjuangan dalam pelbagai bidang.Walau apapun kerjaya kita nanti,doktor kah,ahli farmasi kah,dentist kah,jurutera kah,arkitek mahupun pakar ekonomi....harapannya moga kita mampu mengaplikasikan segenap ilmu al-Quran dalam profesion kita di masa depan.


Andai ada yang rebah,sama-sama lah kita bangkitkan kembali sahabat-sahabat kita.Moga kita mampu menerima dan memberi teguran sesama kita.


Duhai adik-beradik seGEN 11,abang-abang,kakak-kakak dan adik-adik....SELAMAT MELANGKAH KE UIAM,dan kepada yang fly jauh-jauh moga hubungan kita takkan terputus ea.


In memoirs of DQ...pengalaman yang tak kan mampu ditemui di lain-lain tempat.

No comments: