Saturday, May 28, 2011

Impian dan cita,perlukah dibiarkan kosong?

Salam alaik.
Tengah malam,mesti ramai dah ketiduran.
Dan saya masih di alam nyata,memaksa mata untuk tak tertutup lagi.Mencari idea mungkin.

Hari ini menjadi saksi saya di mana saya telah berjaya menyelongkar meja belajar yang semak dengan pelbagai khazanah ilmu yang dah lama tak bersentuh di dalam bilik. Al-hasil....benda yang dicari akhirnya ditemui!!!

                              ini fail saya,penuh dengan habuk...uhuk uhuk uhuk

Fail additional mathematics and physics,not to forget modern maths.
Niat membara nak belajar balik semua benda yang saya dah pun alzheimer dengan mereka.

Baru buka buku latihan add maths,otak dah blurr. Blurr blurr blurr....
"apa ke benda la f(x) g(x) semua ni,'' mulut terkumat kamit membaca mantera-super power membebel.

                           buku menggunung tinggi,ilmu jangan secetek air dalam lopak

Boleh la jawab soalan-soalan cincai.Bila masuk yang susah punya,terpaksa cari ikhtiar tanya sahabat-sahabat dalam alam maya. Waktu ni la baru kuat terasa Facebook ada manfaatnya. Alhamdulillah...

Petang tadi pula penyakit TARADUD makin menjadi-jadi.Kesian Ummi teringin sangat nak tengok anaknya jadi doktor,paling kurang pun dentist. 'Should i just go on with AED?'
Ujian,waktu yang memang dah terlambat-expired-tak buleh nak tarik balik  ni la baru nak taradud-taradud. Masya-Allah.

Apa keputusannya nanti,tak lah saya ketahui.Diri sendiri pun dah tak tau nak ikut yang mana sekarang,Tapi nak tak nak terpaksa juga teruskan dengan AED dulu.Either im going to change course or not,tu kena lah tunggu dalam masa satu sem agaknya.

Kata Ummi,course macam AED ni gayanya susah nak dapat kerja pada masa depan nanti. Tergugat hati,biaq betoi...Siapa yang tak risau kemungkinan menganggur di masa depan?Sebab citaku bukanlah menjadi suri rumah sepenuh masa so it wont be weird to see me worrying 'bout it..huhu.

Tapi entah dari mana kekuatan wujud dari hati yang mengatakan,''Rileks.jangan risau sangat.Andai niat belajar tu tulus dan suci kerana Allah pasti akan ada rezekinya.''

Hmm,rezeki Allah tak siapa dapat duga. Diberikannya pada siapa saja yang Dia kehendaki.

Teringat pula pada tekad dan azam yang sedia dipasang dulu.Kata hati,saya kena juga ambil risiko dengan course ni sebab dah terang lagi bersuluh yang course ni tak ramai huffaz yang ambil.Ternyata,tak ramai tenaga huffaz dalam bidang ni.Kata hati lagi,saya kena jadi pemangkin kepada perubahan dalam bidang ni,in the future..insyaAllah. Itu kata hati dahulu.

Itu azam dan tekad saya dahulu. Would i dare to challenge myself??

Impian dan cita,walau apa pun kita di masa depan..sama ada doktor,jurutera,ahli farmasi,pakar ekonomi,pensyarah,arkitek,ahli fizik,pembantu perubatan dan yang sewaktu dengannya. Ciptalah kelainan melalui kerjaya tu,jadikan ia sebagai medium untuk terjemahkan isi al-Quran kepada mad'u sekeliling..itu pesan murabbi.

Teringat pada pesan yang pernah disampaikan oleh seseorang-yang saya lupa dari siapa sebenarnya,katanya kalau dah jadi doktor,jadilah doktor pakar,jurutera biarlah jurutera yang memang dah layak digelar profesor,kalau jadi ahli farmasi biarlah ahli farmasi yang bukan biasa-biasa tapi yang memang EXPERT.

Nak katanya,impian dan cita kita bukanlah setakat nak jadi seorang doktor,nak jadi seorang engineer,seorang  pharmacist mahupun seorang arkitek.
Impian dan cita kita,perlu ditambah perkataan 'pakar' di akhirnya.

Moga dengan itu seorang lagi Ibn Sina,al-Khawarizmi,Ibn Hayyan,al-Kindi,al-Farabi,al-Razi dan yang selebihnya dapat dilahirkan semula.Walau bukan muka seiras mereka tapi sekurangnya ilmu seakan mereka.

[Ya Allah,jika ini pilihanku maka tunjukilah aku apakah ini yang terbaik?? =)]  >> iklan.

Moga jalan yang kita pilih adalah jalan yang terbaik untuk diri,keluarga juga ummat manusia yang lainnya.

Ayuh kita tajdid niat,belajar kerana Allah,belajar untuk mengubah minda masyarakat,belajar untuk menyumbang di jalan Islam.

Ikhlaskan niat kami ya Allah untuk terus melangkah ke CFS IIUM PJ and NILAI,not to forget ke EGYPT,IRELAND and JORDAN perhaps.

Insan yang ke'taradudan'...

No comments: