Saturday, March 12, 2011

Macam mana nanti...

Salam.Selamat malam...mOre to say,goOd morning i guess.
Saat ni,waktu ni mungkin ratanya dah lena di ulit mimpi (malaysia dan sekitarnya).
Sikit sekali yang berjaga malam,bersengkang mata depan TV,depan laptOp..dan saya antara yang sedikit.
Lagi sedikit yang terjaga dari tidur akibat mimpi ngeri :)
DAN terlalu sedikit yang mengorbankan masa tidur untuk bangun ber'khalwat' dengan Rabbul Jalil.

Malam terakhir di rumah setelah seminggu bercuti.And then,ill be going back tO campus!! Gonna miss my smelly pillow,the atmOsphere here bla bla bla...gaya macam tak kan balik selamanya pulak :p

Guess this gOnna be my last entry for now.Sebabnya jangan mengharaplah diri rajin sangat nak luangkan masa mengadap komputer kat dQ (otak selalu je tepu tahap maksima kat dQ),tambah-tambah komputer memang biasanya menjadi bahan terlaris dan idaman hati ramai pada sekian-sekian hari.
.......................................................................................................

Entah kenapa sepanjang masa bercuti ni,saya asyik runsing memikirkan masalah masa depan.
Risau memikirkan saatnya kaki keluar melangkah dari DQ secara rasminya dan bersedia untuk kembali semula mengadap silabus-silabus pelajaran Kementerian Pelajaran Malaysia (or better to say Kementerian Pengajian Tinggi) yang dah lama ditinggalkan sampai otak pun rasa-rasanya dah jadi alzheimer dengan semua tu. Jadi budak baru belajar la nampak gayanya lepas ni.

Runsing dan konfius memikirkan course yang nak diambil satu hal,either its gonna be AED or pharmacy or dentist.Dilemma!!
Satu hal lagi yang tambah membebankan fikiran adalah masalah penyesuaian diri dengan persekitaran baru. Jujurnya dah banyak cerita yang didengar tentang UIAM,every single things about it. Budak-budaknya,sistem pembelajarannya,pensyarahnya,hantunya..ada yang baik,ada yang buruk.

And of course yang ditakutkan selain hantunya mestilah perkara-perkara negatif.
Teringat pula pada seorang teman yang kata biasanya budak-budak dQ kat UIA banyak ujiannya.Mungkin ujian terbesar adalah ujian nak adapt dengan biah baru,biah yang bertukar 180 darjah.Tak boleh nak kata 360 darjah sebab UIA masih lagi segar dengan biah solehah walau mungkin tak sesolehah biah di dQ.

Kadang-kadang tak tergambar macam mana lah diri sendiri nak terus utuh dan teguh jaga al-Quran bila jadual-jadual harian dah mula padat dengan kuliah.Macam mana pula diri sendiri nak jadi qudwah hasanah yang baik kepada mad'u di sekeliling nanti? Bimbang,takut,pening...itulah saya sekarang.

Kadang-kadang dengar cerita yang tak baik tentang kelompok kami dari mulut adik tambah rakan-rakan,diri jadi termalu sendiri.Termalu dan tersegan kerana saya rasakan saya yang turut menyumbang kepada perkara-perkara tersebut.Malu juga kerana yang diceritakan membawa imej dan identiti yang sama dengan saya,dengan kami.

Malu kerana bimbang diri sendiri akan melakukan perkara yang sama.
Lupa pada imej yang dibawa.Lupa pada 'bebanan' yang hakikatnya merupakan sesuatu yang suci,tergalas di bahu.

Dan yang sebenarnya semua tu masih mampu dibendung.UIAM masih hebat dengan pembentukan biah solehahnya,masih banyak program dan aktiviti membina sahsiah yang dianjurkan.Cuma bergantung pada diri sama ada mahu terus bersama yang lainnya meng'islah'kan diri atau tergelincir di bawa arus perubahan, negative culture shock.Yup,itulah yang berkali-kali dipesan oleh si adik juga rakan. Kata adik lagi,  
cari usrah!! Juga Ibrah dari cerita rakan-cari usrah!!

Dan seandainya entry ini terbaca oleh sahabat-sahabat Gen 11 sekalian (possibility yang rendah sekali) harapnya kita bisa menjadi lebih kuat di UIAM nanti,termasuklah juga kepada yang berhasrat untuk fly ke over the sea nanti,di mana pun anda berada,jangan lupakan kami tau..

Yaa,moga kita masih mampu untuk menjadi diri kita serupa dan sebijik macam kita kat dQ,atau lebih baik..insyaAllah.
 Dan seandainya ada yang tercicir dan mencicirkan diri selepas ini dan seandainya di kalangan itu ana lah orangnya jangan teragak untuk menegur. Biasalah Melayu mudah lupa.
 Dan teguran yang datang tu haruslah teguran yang membina bukan tegurannya yang membinasakan,yang menjauhkan.Usah terlalu melulu menghukum andai kita masih belum lagi menyampaikan.


Kalau bukan kita siapa lagi....

maafkan teman,
nor ibrah....

No comments: