Wednesday, March 9, 2011

Dia Amir..kerana dia aku menulis.

OH nO!!!

siapakah dia yang saya sebutkan namanya di atas?
buah hati pengarang jantung?
sOmeone really special in my heart?
ex-buayafren?
teruskan bertanya....

Ya,kerana Amir,saya punya ilham untuk menulis.

......................................................................................................

Petang tu,ummi tersayang ajak ziarah kampung,ada jemputan makan lakse dari bekas pengasuh adik kembar time kecik-kecik dulu.
Asalnya memang malas,ye la Subuh tu baru je sampai ke rumah,tidur pun belum diqadha'kan lagi.
Sampai je rumah pagi tu,sOlat Subuh and terus ber'stOry telling' dengan adik kembar tentang segenap hal ehwal kejadian dan pengalaman yang berlaku di dQ.Sedar-sedar matahari dah tinggi naiknya.

Ikutkan hati malas nak ikut,tapi selaku anak tak sanggup nak menOlak ajakan ummi.Ku turutkan.

Maka petang itu berlakulah satu penghijrahan pulang ke kampung halaman di Pengkalan Chepa, Kampung Gong Limau tak silap.(memang dasar anak kampung tak sejati)

Tapi tak dinafikan,saya cukup rindukan suasana kampung.Anginnya,itik ayamnya,mak cik pak ciknya,bau tahi angsanya..cukup rindukan semuanya.Dan jangan terpegun kiranya saya berimpian BESAR untuk memiliki sebuah rumah kampung beratapkan zink,berlatarkan sawah padi suatu masa nanti. Ada sesiapa nak bagi percuma tak?

Syukurnya dapat pulang walaupun sekejap.

Selesai kenduri dan adik pun dah secukup rasa melepaskan rindu pada babysitter nya,kami meneruskan sesi mengeratkan silaturahim ke rumah pak saudara.
Jalan punya jalan,lalu ku temui dia.
Di depan mata.Berbasikal sambil menyanyi kecil.Masih macam dulu.Rupanya masih tetap sama,tak berubah.
Senyuman terukir di bibirnya. So sweet.

Dan saya hanya mampu melihat dia berlalu.Tak banyak yang difikirkan waktu nampak kelibatnya,tapi sekarang baru terdetik untuk menginsafi beberapa perkara.

Amir.Seorang pemuda yang umurnya sendiri pun tak saya ketahui tapi saya kira umurnya lebih tua dari abang ke3,tak pun abang ke4.Tapi mukanya memang awet muda,mengalahkan muka abang-abang.Sorry to say brO.

Tapi hati cukup lega melihatkan dia masih segar.Masih mampu melemparkan senyuman seperti dulu.Walau mungkin,dia tak pernah mengingati saya.

Itulah dia Amir,hamba ciptaan Allah yang hakikat penciptaannya serupa dengan kita.Dari keturunan Adam,berasal dari tanah yang hina.Cuma mungkin dia tak sehina kita yang mampu menilai erti dOsa dan pahala.Yang dikurniakan akal yang sihat untuk menginsafi kekerdilan diri.Untuk mengenal sang Khaliq melalui mata hati yang sempurna.

Dan dia cuma Amir,salah seorang dari ribuan insan yang ditakdirkan Allah untuk diuji dengan penyakit syndrome down.Mental dan fizikalnya tak sesempurna kita.Malah dia juga mungkin tak pernah menikmati nikmat persahabatan,nikmat belajar,nikmat bermain,nikmat melancong yang rata-rata dari kita dah puas enjoy dengan semua nikmat tersebut,kerana dunianya hanya rumahnya.

Memandang susuk tubuh tu,saya jadi segan dengan dirinya.Betapa selama ni diri sendiri begitu susah untuk bersyukur dengan sekalian nikmat kurniaan Allah.

Betapa kurangnya masa yang diperuntukkan untuk bangun qiamullail,kurangnya puasa di siang hari,kurangnya ibadat sunat.
Malah kadang-kadang dirasakan tak punya kekuatan untuk menambah amalan..(sememangnya ini cuma alasan yang diciptakan diri sendiri untuk bermalasan).

Kita punya fizikal yang cukup mata,hidung,telinga,kaki dan tangan.Seimbang kiri dan kanan,tidak lebih dan tidak juga kurang.
Kita punya kesihatan yang jarang sekali diziarahi sakit.
Kita punya upaya untuk melakukan macam-macam perkara yang Amir tak mampu lakukan.
Kita punya akal untuk kenal Islam.

Tapi setakat mana kita pernah mensyukurinya?
Mungkin kerana kita adalah insan...makhluk yang sering lupa.

Moga cOretan ni mampu membawa hati yang sering alpa untuk mensyukuri nikmat kurniaan Allah,walaupun sejenak..insyaAllah.~

....Ya Allah,jadikanlah kami dari golongan yang sedikit....




No comments: