Monday, November 15, 2010

siapa aku...

18 tahun kaki hina ini bertapak pada sebuah kehidupan yang hakikatnya hanyalah satu pentas untuk menilai prestasi diri.YA..prestasi diri berhadapan dgn imtihan-imtihan dunia.Imtihan dunia yang akhirnya membawa pada keputusan sebenar di akhirat kelak..dan apakah result yg bakal diterima itu result yg menggempakkan atau hnya sekadar lulus atau lebih teruk...- FAILED ???

Siapa yg dapat menjamin keputusan yg bakal keluar di akhirat sana?
bkn harta,bkn keluarga,bkn juga paras rupa yg cantik rupawan,bkn pula rumah 3,5 tingkat yd dibina hasil penat lelah bekerja 20 tahun...tapi hanya amalan yakni amal soleh yg sudah sedia tercatat dlm buku suratan amalan.

Kerna yg menentukan keputusan itu kelak tidak tersedia dalam mana2 texbook yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia,tak tersedia dlm semua kertas jawapan yg bertanda dakwat merah.. hanya amal soleh yang berlandaskan ilmu mampu menjamin tahap gempaknya suatu keputusan tu kelak.. Yeh,dek ceteknya ilmu yg dimiliki,hnya itu yg mampu dicoretkan utk kali ni.

Lalu,siapa aku...siapa kita di sisiNYA kelak? mampukah kita meraih gelaran top 'ibadullah yg dijanjikan dgn pelbagai nikmat dan ganjaran di syurga,yg mampu berdiri bersama para ulama,para sahabat dan para nabi?
siapa kita?pernahkah kita bertanya?
tepuk dada,tanya iman,tanya amal...

coretan Hamba hina...

2 comments:

Cik Aqilah Wardah said...

salam... :))
thanx follow.... salam perkenalan...

ibrahsalami said...

Ya,welcome. blog awk intresting,sy baru mnta tnjuk ajar..