Tuesday, June 12, 2012

Result Talking.

Semut di seberang nampak,
Gajah di depan mata haram nak perasan.

Pepatah Melayu.
Eh, ke pepatah saya? =.='

Seringkali yang nampak di pandangan kita adalah nikmat-nikmat yang Allah berikan pada orang lain. Hingga kita terlupa untuk melihat dan merenung setiap inci nikmat yang Allah kurniakan pada diri sendiri.

Mercedes Benz jiran depan rumah kita boleh perasan. Lamborghini bawah garaj sendiri langsung terhijab dari pandangan mata. Ha, lebih kurang begitulah sinonimnya.

Menerima keputusan peperiksaan semester 3 yang lepas membuka mata saya untuk melihat pemberian dan pertolongan Allah dari sudut yang berbeza.



Kesal ada. Sedih juga ada. Tapi pada masa yang sama syukur mendahului.

Sebaik mendapat berita keputusan peperiksaan sudah boleh di-check di laman portal, saya memilih untuk merehatkan tangan dari menekan keypad masuk ke laman portal dan membiarkan mata terus berehat dari bermandikan air mata.

Sebab hasilnya saya sudah jangka tidak akan memberangsangkan dan se-gah mereka yang lain. Di saat menerima berita sahabat-sahabat yang bergembira dengan result mereka, hati sendiri diamuk sedih. Dan rasa itu dipendam sendiri.

Depan mereka, bagaikan tiada apa-apa. Tapi dalam bilik, berderai air mata turun bagai nak membanjirkan satu CFS. Menangis sebelum tahu keputusan sendiri, sumpah pelik.

Tapi bila adik sendiri yang menyuarakan arahan dari ummi yang menyuruh untuk membuka portal, diri dah tak mampu untuk terus berdiam.Nak tak nak, adik yang checkkan sebab sepanjang di UIA menjalankan tanggungjawab sebagai komiti, susah untuk mendapatkan laptop.

Dan bila tahu keputusan, hanya Alhamdulillah yang menghias bicara. Kata adik, ''Not bad apa."

Benar, not too bad but not so good.

Apapun, keputusan yang diperoleh memang sudah dijangka. Tapi yang tak disangka, result untuk Physic lebih baik dari Biology sedangkan di awalnya saya performed better untuk Biology than I did for Physics. Yang itu memang benar di luar jangkauan.

Dalam sedih, terselit gembira dengan pencapaian sahabat-sahabat di sekeliling. For once, its make me thinking - its better for me to cry alone than watching them to cry with me. Dan amat bahagia untuk melihat mereka gembira.

Dalam kesal dan sedih juga Allah membuka mata saya. Menyedarkan saya yang Dia sebenarnya telah memakbulkan doa dan harapan saya dari awal - untuk exit English dan dijauhkan dari repeat paper.

Tanpa sedar, Allah menjawab permintaan hati. Lalu dengan tak semena, hati termalu sendiri. Apa lagi yang diharapkan dari nikmat sebesar itu? Dan apa lagi yang diharapkan saat doa sudah dimakbulkan?

Astaghfirullah.

Sungguh, result kali ini juga sebenarnya adalah nikmat yang cukup besar dariNya.

Perjalanan hidup hampir dua tahun menyaksikan saya jatuh di dua medan perjuangan yang berbeza. Jatuh tersembannya saya di bumi barakah Darul Quran dulu membina kekuatan untuk terus berhadapan dengan kejatuhan terus menerus di bumi CFS.

Rentetan sejarah keputusan peperiksaan dari zaman sekolah menengah acap kali mengundang pandangan tinggi dari orang sekeliling. Ummi menaruh harapan tinggi dan amat yakin dengan kemampuan diri anak gadisnya. Tak kurang juga respon dari kawan-kawan yang menilai kemampuan dan kebolehan diri dari keputusan SPM.

Kau hebat. Kau teror. Kau boleh punya.

Kata mereka.

Tapi hakikatnya hanya diri sendiri yang tahu. Sakit dan pedih,dilalui dan ditempuh sendiri. Tapi sekurangnya, kata-kata mereka seakan memberi semangat pada diri.

Kelebihan itu ada, tapi belum mampu dioptimumkan sebaik mungkin.

Dan rebahnya saya untuk kali ini juga memberi kesedaran yang kejayaan masa lampau takkan mampu dijadikan sandaran untuk terus maju di masa hadapan, tanpa usaha, tanpa pecutan yang baru.

Dalam perjalanan hidup kita, kita akan senantiasa diuji. Kalau dulu kita di tempat tinggi, sekarang masanya untuk merasa berada di posisi paling bawah.

Jatuh dan bangun. Ibarat pusingan roda.


Sesekali, ambil masa untuk menjenguk dan menatap keputusan sendiri, dan bersyukur.
Sesekali, lupakan ketakjuban terhadap result orang lain.
Ambil ibrah dari kejayaan mereka, dan bermuhasabah atas kelemahan diri.

Alhamdulillah untuk keputusan kali ini. ^^

And smile to the fullest.  d(^________^)b

No comments: