Saturday, June 16, 2012

Bukan Senang Nak Menulis

Ting Tong!


Dah berhari rasanya kerja duk mengadap laptop je. Berjam-jam berlalu pun boleh tak sedar. Adik kata, dah gaya penulis novel lagaknya.

Sewaktu di UIA sepanjang minggu lepas, terima satu mesej di akaun Facebook dari seorang lelaki dari Penulisan2U. Katanya nak bagi peluang terbit untuk CintaDia dan meminta kami menyiapkan cerita ini untuk dinilai oleh mereka.

Seakan berita baik kan?

Tapi dalam berhari-hari duk sambung menulis ni rasa lain macam pula. Cerita seakan lari fokus. Dan hakikat sebenarnya, bila masuk untuk tulis bab jiwang sikit, diri sendiri tergelak. Heh, menulis sambil duk gelak. Can you imagine that? =.=


Dari cerita yang asalnya direka untuk nilai tarbiah seakan dah terlebih fokus untuk cerita cinta. Adoyai. Susah untuk menyelitkan nilai dan unsur agama juga fikrah-fikrah sendiri dalam penulisan rupanya! Perlu bijak menyusun dan bermain kata. Dan itulah yang memeningkan.

Lalu untuk beberapa ketika lagi, manuskrip ini nampaknya bakal tergendala lagi. Ya, research dan bacaan berterusan perlu dilakukan terlebih dahulu. Nak kata research, berpuluh-puluh artikel dalam bentuk PDF di dalam pendrive masih belum tersentuh.

Huhhu.

Bukan senang nak menulis.

Going back to CFS tonight, memulakan segalanya dengan semangat dan permulaan yang baru.
Pray for me. =)

No comments: