Monday, July 1, 2013

|Cahaya di Veos|


             Kilat mulai sabung menyabung. Angin kencang yang bertiup seiring dengan hujan lebat yang mencurah membawa banyak lagi kerosakan pada tanah Veos. Ada pokok yang tumbang meranapkan atap pondok tempat para penduduk berteduh. Ada pukat dan jala yang melayang dibawa angin. Tok Juman meratib biji tasbihnya di tikar sejadah. Lelaki tua itu seakan tidak terusik dengan bencana yang melanda. Mulutnya terkumat-kamit membaca zikir.

            Dari luar kedengaran pintu biliknya diketuk perlahan. Suara anak muda meminta keizinannya untuk masuk. Tok Juman berhenti berzikir lalu memberi keizinannya. Sesaat kemudian pintu biliknya dikuak dan tubuh Yamin terjongol di muka pintu.

            “ Saya ada berita hendak disampaikan kepada Tok Juman,” Yamin berwajah ceria. Tok Juman mengangguk seraya menyambung ratibnya.

            “ White sudah pulang.”

             Melihat Tok Juman sekadar tersenyum, Yamin mengerutkan dahinya.

            “ Apakah Tok Putih tidak bergembira dengan perkhabaran ini?” Yamin menyuarakan kekeliruannya.  
     
            “ Masakan aku tidak gembira. Sudah tentu sekali aku cukup gembira. Cuma masih ada perkara yang aku runsingkan,” Tok Juman bersuara rendah. Tangannya masih ralit meratib biji tasbih di tangan.

            “Apakah perkara yang merunsingkan fikiran Tok Juman?” Yamin menyoal lagi.

            “Masa aku tidak lama. Dan aku khuatir sampai saat aku pergi menemui Tuhan aku masih belum mampu melihat cahaya di Veos.”

.......................

Dalam proses menulis cerita baharu. :)

Cahaya di Veos.



Kita tunggu dan lihat jadi apa nanti. Hoho.

No comments: