Sunday, February 5, 2012

Sebuah ungkapan tanpa suara

Cinta dan Rindu itu ada
Tapi untuk mengungkapkan cinta itu aku rasa malu
Kerna hakikatnya aku sendiri tidak tahu
Tahap manakah cinta aku kepadanya


Hari ini 12 Rabiulawal. Mungkin agak lewat untuk saya ungkapkan semua yang terbuku di hati.
(Aisehh..tiba-tiba datang mood seriusnya)

Tak perlu diterangkan hari ini hari apa. Kerna saya pasti semua sudah maklum akannya. Em,except for orang yang baru terbangun dari tidur selama semingggu dari dalam gua. Golongan ni saya pasti akan terpinga-pinga. 

Hari ni buka je Facebook, macam-macam post pasal Rasulullah boleh kita tengok. Mari berselawat, aku rindu padanya dan lain-lain. Alhamdulillah, kecintaan pada baginda masih bersemi dan kuat mencengkam hati umat-umat baginda di zaman ini.

Membaca setiap post yang dikongsi, mulut turut mengalunkan selawat pada baginda. Untung orang yang meng-share status sebegitu, ibarat MLM, bersambung-sambung pahala yang diterimanya. >.<

Tapi lain pula keadaan wall saya pada hari ini. Yup, sepi tanpa sebarang post yang sama. Entah,kali ni tak berani pula mengungkapkan rindu dan cinta itu.Kali ini ingin mengambil sikap berkecuali.

Opss,bukan berkecuali dari merindui dan mencintai baginda.

Tapi berkecuali dari mengungkapkan rasa itu. Dan alangkah indahnya andai umat baginda benar-benar mampu untuk mengaplikasikan segenap pengakuan rindu dan cinta itu sepanjang hidup mereka, bukan hanya terbatas pada tanggal 12 Rabiul Awal semata. Buat kesekian kalinya saya kembali terfikir...

Cinta dan rinduku pada baginda adakah hanya pada 12 Rabiul Awal?

Andai hanya pada tarikh itu cinta dan rindu itu berputik, maka tidaklah selayaknya cinta dan rindu itu aku ungkapkan.



Ya Rasulullah, 
kami umat akhir zamanmu
Kami pewaris rantai-rantai perjuangan agamamu.

Tapi langkah kami sering tersasar
Perjuangan kami terlalu pincang
Kami ibarat anak kapal tanpa nakhodanya
Al-Quran dan sunnahmu seakan sudah jauh dari kami.

Ya Rasulullah,
Kami umat akhir zamanmu
Yang tak pernah kau temui
Tapi sering kau rindui.

Dan engkau ya Rasulullah,
Yang tak pernah kami tatap wajahmu
Yang tak pernah kami dengar suaramu
Tapi amanatmu menjadi dasar panduan hidup kami.

Ya Rasulullah,
Cinta dan rindu itu tak berani aku ungkapkan
Kerna aku tak pasti
Adakah benar aku mencintaimu
Cuma yang pasti
Aku yakin engkau tak berhenti mencintaiku
selaku umatmu.

Syafaatmu aku dambakan Ya Rasulullah
Pertemuan denganmu aku impikan di mahsyar kelak
Tapi pantaskah aku untuk semua itu?

Law Ka Na Bainana,
Seandainya engkau di samping kami...
Maka tiada apa yang aku inginkan
Melainkan sebuah taujihat dan menatap wajah indahmu.

Namun seandainya engkau di samping kami
Nescaya kami akan malu menghadapmu
Umatmu merinduimu
Tapi umatmu masih jauh dari mengamalkan segenap sunnahmu.

Duhai waktu,
Duhai angin,
Duhai awan dan segenap ciptaan Allah,
Bersaksilah atas nama cinta...
Aku cuba mengungkapkan rindu dan cinta ini
Pada seorang kekasih Allah
Yang selalu merindui ummatnya.

Dan bukan kerana 12 Rabiul Awal
Rasa ini ku ungkapkan
Tapi kerana satu nama miliknya,
Muhammad.

"Ummati,
Ummati,
Ummati."


No comments: